mandag 4. juni 2012

Vær god mot din neste, så er du god mot deg selv.




Jeg vil kanskje aldri se dagen i morgen
Det finnes ingen skriftlig garanti
Og de tingene som skjedde i går
Tilhører historien.
Slipp en stein i vannet bare et lite et plask høres, og det er borte;
Men det finnes et halvhundrede ringvirkninger som sirkler videre og videre,
Sprer seg fra sentrum og strømmer ut mot havet.
Og det er ingen måte å si hvor slutten kommer til å bli.


Jeg kan ikke spå fremtiden
Jeg kan ikke forandre fortiden.
Jeg må bruke dette øyeblikk fornuftig
For snart skal det forsvinne
Og bli borte for meg for alltid
Som en del av dagen i går.
Slipp en stein i vannet, og i løpet av ett minutt, vil du glemme
Men det finnes de små bølgene, og det finnes ringvirkninger som sirkler ennå,
Og disse små bølgene, krusninger, fører til en veldig stor bølge ;
Du har påvirket ei mektig elv bare ved et å slippe en stein.



Jeg må utvise medfølelse,
Hjelpe redusert til det ytterste.
Vær en venn til den vennløse
Gjør et tomt liv komplett.
Slipp et ord av oppmuntring og vennlighet: på kun et blunk er den borte;
Men det
er et halvhundrede krusninger, sirklende videre og videre ,
Bærer
håp og glede og trøst på hver sprut, fossende bølge,
Du kommer ikke ville tro volumet av det vennlige ordet du ga.



De uvennlige tingene jeg gjør i dag
Kan aldri omgjøres, dessverre
Og vennskap som jeg ikke klarer å vinne
Kan aldri mer bli vunnet.
Slipp ett uvennlig ord, eller vær skjødesløse: i kun et minutt og det er i gang;
Det finnes et halvt dusin krusninger, sirklende videre og videre.
De fortsetter å spre seg fra sentrum der de er og fortsetter utover og utover,
Og det er ingen måte å stoppe dem, når du har begynt strømmen.


Jeg får kanskje ikke en ny sjanse
På bøyde knær for å be,
Og takke min høye skaper med ydmykt hjerte
For å gi meg denne dagen her.
Slipp et ord av oppmuntring og vennlighet: i kun et minutt, og du vil glemme;
Det finnes
glede fortsatt, og det finnes gledende sirkler ennå.
Og du
har rullet i gang en bølge av komfort som søt musikk kan høres,
Over
mil etter mil av vann på kun et blunk ved å slippe et vennlig ord.



Velg dine ord med omhu. Husk det er mottakeren som får disse og tolker dem.
Vær god mot din neste, så er du god mot deg selv.



Ha en flott dag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag