torsdag 14. juni 2012

Min fjærkledde venn





Gjennom de store skyvedørene, jeg sola så
En ny dag var i ferd med å våkne og strekke seg.
Hele hagen ble fullstendig synlig og blå
Ingenting forstyrret mitt blikk. Å nei.

Jeg satt der med min kaffekopp, og innåndet fred i dagen.
Øynene stirre og nøt utsikten til det de så,
Samtidig som hjernen laget mentale notater
Om ting jeg snart der i hagen må.


Oppslukt i mine dagligdagse tanker
Jeg så men så ikke det foran meg likevel.
Skjønnheten jeg stirret på, ikke noen manker
Som om Gud satt foran meg selv.

Denne stille tiden jeg tillot meg, helt for meg selv
Å organisere dagen så hendig.
Plutselig hørtes et forferdelig smell
Den rev meg ut av min drømmetilstand fullstendig.


Ja, det var noe som traff de store skyvedørene mine
Så jeg kikket meg raskt rundt omkring.
Den yndige lille fuglen, på bakken kom til syne
Kanskje den har brukket en ving?

Jeg visste ikke helt hva jeg kunne gjøre, for å hjelpe den
Jeg måtte prøve, min hjelp sto i kø.
Gjennom tårer jeg knelte ved siden av "en venn"
Og hvisket stille, vær snill ikke dø.



Jeg plukket den opp og holdt det tett
For å vise jeg brydde meg så.
Jeg snakket rolig mens tårer dryppet lett
Mykt jeg holdt den varm som få.

Den lå så stille inni hånden min
Bevegelsen jeg gjorde, gikk ikke upåaktet hen.
Trekk pusten dypt, hvisket jeg mykt i mitt sinn
Vær snill trekk pusten "min venn"


Det virket som alt stoppet der og da
Ingenting annet fantes, kun fuglen og meg.
Og sørgelig fant døden sted, jeg hvisket ha det bra
Nå var det bare meg igjen, Som tenker på deg

Jeg holdt dens kropp opp mot mitt kinn
Jeg følte varmen enda en stund.
Som om den pustet mykt et sted der inn
Et skrik jeg gav opp mot det blå. Sov godt, ta deg en blund.

I Skyvedøra hadde livets fugl blitt drept
Jeg reflekterte med skjelvende hender,
Regnet stoppet, en sommerfugl da fløy så lett
Min fjærkledde venn, i eska, men hos venner




Ha en flott dag alle sammen

2 kommentarer:

  1. Så vakkert og litt trist også. Ha en fin dag Sylvia:-)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Beathe. Stor klem fra meg

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag