mandag 18. juni 2012

Løft blikket ditt, og vask ditt speil




Jeg har malt speilet foran meg svart tilstrekkelig lenge nå.
Rengjøring jeg har gjort
var veldig tøft.
Med alt det jeg har i meg, har jeg vasket det rent og klart
Finn også du ut av det selv, min venn, 
Du har det viktigste som finns.
Mot må komme fra sjelen innenfor,
Løft blikket ditt og vask ditt speil

Feil
, joda, jeg har gjort min del. Og kommer til å gjøre mange til
Som også de mest vellykkede mennesket har gjort,
Jeg har to armer, to hender, to ben, to øyne og ører
Samtlige som "har steget" i gradene,
Kommet seg fram i livet
Begynte livet med ikke mer enn du selv.
Løft blikket ditt, og vask ditt speil



Jeg har brent fortidens broer,

Funnet viljen til å vinne
Likevel skjer det jeg glemmer det er gjort
Jeg har en hjerne å bruke hvis jeg velger å være klok.
Jeg kan tenke selv, og bruke hodet som jeg vil
Jeg bestemmer selv hva og hvem jeg ønsker å være
Løft blikket ditt og vask ditt speil

Jeg kan lære om visdom, eller vise den så stor
Jeg kan velge å trekkesmilebåndet
Eller
kanskje felle en tåre eller to
Jeg har
gjort mange ting jeg angrer, 
Det har kanskje også du?
Du verden. Livet er vakkert. Jeg lever, Gjør du? 
Løft blikket ditt og vask ditt speil



Er livet virkelighet satt opp på forhånd?  
Se på dem, den kloke og de såkalte store
De tar mat fra en felles tallerken. 
Fra alles bord, og gir kun til seg selv
Hvor mye vil du gi fra deg, for å kjenne sannhetens time?.
Jeg vil forandre, jeg vil overleve
Jeg kan triumfere og vise mine ferdigheter,
Løft blikket ditt og vask ditt speil

valget er mitt. Med det utstyret som jeg har blitt utdelt,
Maur har ikke enda fått sin aftensmat   

Jeg er enda ikke i seks fot med jord
På toppen av alt, jeg kan rope til hele verden

"Jeg kan. Jeg har det klart!"
På sammen måte som de knivene og gaflene som andre bruker,
På samme måte blir det som om de knyter sine sko med silke snor.
Løft blikket ditt og vask ditt speil



Verden anser de "vellykkede" som modige og smarte,
Husk vi har alltid hatt alt som de også har, 
Helt fra da livet startet
Jeg har bein og armer, og en hjerne å bruke til det den er laget til,
Og det samme har også du. 
Er virkelig vår vei satt på forhånd?
Du må selv velge veien du vil vandre, gjør det som livet er til for?
Løft blikket ditt og vask ditt speil

Helt fra begynnelsen har vi samtlige redskaper 
For livet rett hos oss selv
Vi kan være store hvis det er egentlig det vi ønsker.  
Med utstyret de hadde, har du også, Det vet du vel,
Vi er godt rustet for hvilken kamp en velger
Det er vi som må velge sted, tid og rom,  
finne ut av livet ditt selv, min venn
Løft blikket ditt og vask ditt speil



tak i deg selv og si: ". Jeg kan. Klart jeg kan" 
Kun du bestemmer hvem du vil være.
Jeg har valgt å vaske speilet. Det er nå blankt og fint
Selv om jeg nå ser også alle feil og mangler. 
Som jeg selv har laget så fint
Jeg er MEG i både godt og vondt 
Jeg har funnet meg selv.
Jeg har løftet mitt blikk, og vasket mitt speil.

Ha en flott dag alle sammen

6 kommentarer:

  1. Tusen takk Karin. Setter enorm pris på det, Klem

    SvarSlett
  2. Elisa18.6.12

    Så kjempe fint og sant

    SvarSlett
  3. Tusen takk Elisa. Setter stor pris på du kommenterer, Stor klem til deg

    SvarSlett
  4. "Jeg kan"Og klarer nesten det meste;)Og igjen utrolig fint og godt sakt kjære Sylvia.Det du skriver skulle hvert tiljengelig for alle:)Varm klæm:)Og deler den jeg:)

    SvarSlett
  5. Takk min kjære venn Else C. Kanskje jeg en dag tar dem og samler diktene. Hmm Flere har sagt det samme. Kanskje kanskje,,, Stor klem

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag