torsdag 27. september 2012

Husk det er NÅ vi lever



Det virker bare som i går at jeg var en ung jente, nygift og tok fatt på mitt nye liv med min elskede mann. 
Likevel virker det også som det er evigheter siden, og jeg lurer på hvor alle de årene forsvant hen?
Høsten av livet mitt har startet, og ikke bare startet, den har grepet meg med stor overraskelse.


Hvor ble det av årene, og hvor ble det av de små ungene våre, som alltid var ved min side.
Voksne og har barn selv. Livet kommer mot meg som en storm
Hvor i huleste forsvant min ungdom hen? 
Hvem tok den fra meg?

Ved denne ærkjennelsen, så kom jeg til å tenke på alle våre eldre som har fått den vonde sykdommen, senil demens eller Alzheimer. 
Det jeg vil fortelle med dette, er at vi har ingen som helst garanti i livet. Og ikke mot en slik sykdom heller.
Derfor vil jeg belyse dette temaet litt.

Omkring i verden er det over 26 millioner mennesker som har Alzheimers sykdom. 
Det er flere enn det bor mennesker i Norge, Sverige og i Danmark til sammen.
Og disse tallene kan komme til å dobles innen 2050. 



Årsaken til denne lidelsen, der man mister hukommelsen og kognitive funksjoner, er fortsatt ukjent.
Det er dessverre ingen kur, og det er få lindrende behandlinger.
Problemet er at en ikke kan få tatt en prøve av infisert hjernevev fra en levende pasient og studere den.

Sykdommen Alzheimer er en av de vanligste former for demens.
Sykdommen kan ramme både unge som gamle, men er hyppigst fra 65 år og oppover.





Ulike demenslidelser

Alzheimers sykdom
Vaskulær demens
Demens med såkalte Lewy-legemer
Frontotemporaldemens
Blandet demens.

Jeg skal ikke si hva  hver og en av dem står for, for det er bare for spesielle intresserte.
Men tygg på det bare for noen minutter.



Dette er dessverre det som vi kan forvente i fremtiden. 
Vi blir rett og slett gamle. 
Vinteren nærmer seg, og vi følger med uten å kunne beskytte oss mot årstiden.

Så hva er det i helsikken som gjør at vi ikke lever det gode livet NÅ 

Hvis vi bare lar livet vårt gli mellom fingrene våre, og ikke lever hver eneste dag, så er vi antagelig i den øverste kategorien før vi selv aner det.


Ha en flott dag alle sammen. 
Husk det er nå vi lever.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag