tirsdag 25. september 2012

Alle av oss burde ta lærdom fra været





I dag vil jeg være oppmerksom!


En kommer ikke fortere fram i livet ved å tråkke på andres føtter, så kanskje vi bør lære oss å gå våre egne veier, med våre egne steg.

Jeg vil være oppmerksom. 
Oppmerksom til tingene vi har i livet. 
Til menneskene i livet mitt, hendelser og til sansene mine.
Selv til det vanlige og dagligdagse. 
Rett og slett åpne mine øyner og se.



Hvis jeg klarer å være oppmerksom på øyeblikkene, vil jeg aldri mangle skjønnhet i mitt liv.
Ved å gjøre det beste ut av øyeblikkene, mener jeg det vil gi meg det meste ut av årene jeg har til disposisjon.
Leve med livet, og ikke jobbe mot det.

Stillhet er ikke fravær av lyd, det er friheten jeg har til å lytte.
Det er på den måten naturen snakker. Tror jeg.
Mesteparten av tiden er jeg rett og slett ikke tålmodig nok til å ta hensyn til ordene som blir sagt. Jeg blir for ivrig. Og jeg tror ikke jeg er alene om den egenskapen.



Jeg vil lære å være tålmodig og oppmerksom.
Bli mer tilstede i mitt eget liv.

Livet er veldig likt vår planteverden.

Planter er som mennesker
Plantene vokser best når vi gir dem oppmerksomhet . Det betyr vanning, berøring Gir dem godt stell . De trenger menneskene rundt seg, trenger å bli lagt merke til, og hvis de blir hengende faretruende utover kantene, må de ledes inn igjen.
Jo mer oppmerksomhet en plante får, jo bedre vil det vokse.
Lik oss mennesker altså.



Når en kommer til punktet at en tror en vet alt som er verd å vite,
Har en i grunnen kun valget mellom å tro på to ting:
Jorden som en kan leve på og av
Eller vinger som kan ta en bort.
For vi vet egentlig ikke noe i det hele tatt om livet. Vet bare føler oss frem og lever.

Uansett hva en føler eller vet, uansett hva ens potensielle gaver eller talenter er, bør en utføre handlingene og ha dem med seg i livet. Gjøre det beste ut av det som en har.



Livet er ikke målt i antall åndedrag vi tar, men ved antall øyeblikk som tar pusten fra oss, het det.

La oss leve for det livet som teller.
Alle av oss burde ta lærdom fra været, det bryr seg aldri om kritikken den får.
Jeg skal løfte blikket fremover, og være oppmerksom i dag.




Ha en flott dag alle sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag