mandag 27. august 2012

Sladder er som fjær






Sladder og baktalelse kan ødelegge omdømme, familier, bryte opp ekteskap, rive venner fra hverandre, ja, til og med ødelegge et lokalsamfunn.

Vel vitende om at sladder er så ødeleggende, hvorfor gjør vi det?

En lignelse som har satt seg fast i hodet mitt er denne:


"Ta en pute, klipp det opp og riste ut innholdet i vinden over et høyt fjell.
Se alle fjærene fra puta fly avsted.
Tenk på det som de stygge ordene, sladderen og baksnakkelsen som blir gjort.
Sammenlign dem med alle fjærene i denne puta, og se vinden ta tak i dem så de flyr avsted.
Etterpå skal en samle sammen samtlige fjær og legge dem tilbake i trekket. 


Umulig sier du? Det stemmer.

Det er like umulig å fange samtlige fjær, som å reparere skaden etter sladderen en har spredd. Fjærene glir lett avsted med vinden, som de vonde ordene allerede har gjort.
Umulig å stanse.

Ikke spre sladder er dere snille.
Du kan aldri ta tilbake de stygge ordene etter de er sagt.
De flyr med vinden og samler enda mer skitt på seg ettersom de flyr.



De menneskene som snakker bak ryggen din er åpenbart ikke viktig mennesker i livet ditt.
Hvis de virkelig var det, ville de være på din side.
Ikke sant?
De ville ikke falle dem inn å snakke vondt om deg, eller spre skitt om deg.
Eller kommet med inntyllet budskaper som bare gjør deg vondt?
De ville i stedet vært på din side, trodd på deg, og stillet opp for deg.
Forstått deg.
Rett og slett vært en ekte venn.


Din sanne lykke ligger i fremdriften og trivsel for deg som individ og dine kjære, inkludert familie og venner.
Hva alle andre har å si, tenker eller føler, bør ikke påvirke din lykke eller sinnstilstand.
Den sladderen, baksnakkelse eller rett og slett inntyllet skitt som blir snakket om deg, bør en holde seg for god til å la gå inn på seg.
Det er lett å si, jeg vet, men jeg sier BØR


Vi bør realisere dette før det er for sent.

Ordene som blir sagt, skrevet eller bare uutalte, bærer stor makt.
Mennesker bruker også ord på produksjon av store dikt, noveller eller romaner som beveger oss. 
Eller musikk som varmer dypt inn i våre hjerter. 

Mange av oss legger enormt mye tid, tanke og arbeid i riktig valg av ordene, slik at våre bøker eller sanger vil selge bra. 
Det skal fenge.
Jeg vet dette, og jeg forstår dette fullstendig.


En lærer fikk meg til å SE hvordan det kunne gå an å være en mer riktig måte å bruke ord på. Hvordan jeg skulle lese riktig, og føle ordene inni meg. Aktiv lesing.
Dette har vært enormt lærerikt for meg, men også en liten forbannelse.
Et ord er ikke lenger bare et ord. Det ordet betyr noe. Noe som kan være viktig! 
Kan vrenges og sies med forskjellige trykk og følelser.
Det skrevne ord, er for den som leser ordet, å tolke det, uten å kunne spørre dem som skrev ordet hva de mente.
Det som skjer med det sagte ordet, er at vi dessverre tolker, i stedet for å spørre, hva mente du? Er det slik du mener, tolker jeg deg riktig?

Hvorfor ble det eller det ordet skrevet eller sagt slik eller sånn? 


Når vi snakker negativt om folk eller lytter til noen andre snakke negativt om andre, gir det en følelse av skadelige effekter i livet. 
En ringvirkning.
Hvordan bruker vi denne kraften som er av ord med andre?
Prøver vi å forme våre ord slik at de gir løfte, varme eller til å inspirere, eller ødelegge de?
Er de sannhetens ord? Lyver vi? 
Pynter vi på sannheten?
Utleverer vi sannheten på en sårende måte?
Når vi hører en sladder bør en tenke;


Hvem er denne sladderen godt for?
Er det sant?
Blir det sagt for å være hjelpsom?
Er det inspirerende?
Er det
nødvendig?
Er det
vennligsinnet?

Tenker også på det ordtaket som forteller oss hva slags sinn vi har:

Store mennesker diskutere ideer,
Gjennomsnittlig mennesker diskutere hendelser,
Små mennesker diskutere folk.

De fleste av oss er en blanding av det hele spekteret.

Neste gang jeg hører en sladder, håper jeg at jeg kan si, 

Hvorfor forteller du dette egentlig?
Så du dette med med dine egen øyne?
Vet du dette, eller er dette bare løse rykter?


Ha en flott dag alle sammen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag