torsdag 15. mars 2012

Jeg har alltid blitt trukket mot Venus. Kanskje jeg fant svaret nå?




Venus, den andre planeten fra Solen, er oppkalt etter den gamle romerske gudinnen for kjærlighet og skjønnhet. Planeten - den eneste planeten oppkalt etter en kvinne fordi det lyste og var den klareste  av de fem planetene som var kjent  av gamle astronomer.

Venus er en dunkel verden av intens varme og vulkansk aktivitet. Lignende i struktur og størrelse til Jorden, Venus 'tykk, giftig atmosfære feller varme i en løpsk "drivhuseffekten". Den svidde verden har temperaturer varmt nok til å smelte bly. Glimtene under skyene avsløre vulkaner og deformerte fjell. Venus spinner sakte i motsatt retning av de fleste planeter.

Venus var en gang tenkt å være to forskjellige stjerner, om kvelden stjerne og morgenstjernen - det vil si de som først dukket opp ved solnedgang og soloppgang. I latin ble de henholdsvis kalt Vesper og Lucifer. I kristen tid, Lucifer, eller «lys bringer,"  som ble kjent ved navnet Satan før hans fall.

Fysiske egenskaper Planet Venus


Venus
og Jorden blir ofte kalt tvillingene fordi de er like i størrelse, masse, tetthet, komposisjon og tyngdekraft.  
Men likhetene slutter der.




Venus
er den varmeste planeten i solsystemet. Selv om Venus ikke planeten nærmest sola, er dens tette atmosfære som drar varmen i en løpsk versjon av drivhuseffekten som varmer opp jorda. Som et resultat, temperaturen på Venus er 870 grader F (465 grader C), mer enn varmt nok til å smelte bly. Sondere som forskere har sendt dit har kun overlevd noen ganske få timer før de ble ødelagt.

Venus har en infernalsk atmosfære også, bestående hovedsakelig av karbondioksid med skyer av svovelsyre, og forskere har bare oppdaget spor av vann i atmosfæren. Atmosfæren er tyngre enn noen annen planet, som fører til en overflate press 90 ganger større enn Jorden.

Venus har ingen måner, og har ikke noen ringer rundt seg. 

Astronomer målte lysstyrken av objekter på nattehimmelen ved størrelsesorden deres. Bare Solen og Månen er lysere enn Venus. Dens lysstyrke kan variere mellom -3,8 til -4,6 magnitude, men det er alltid lysere enn de klareste stjernene på himmelen.


Den kan
være så lys at det faktisk kaster skygger. Finn en mørk natt, når månen  ikke erhimmelen, og sjekke det ut selv.

Venus roterer bakover i forhold til de andre planetene
Venus
roterer svært sakte. Mens en dag på Jorden tar bare 24 timer å fullføre, er en dag på Venus 243 av våre her på jorden dager. Enda merkeligere, roterer Venus baklengs ( som jeg sa tidligere )  i forhold til alle de andre planetene i solsystemet.  


Hvis du kunne fly opp over solsystemet og deretter ser ned på planetene, vil alle av dem snu i en mot-urviseren. Bortsett Venus. Det roterer i en retning med klokken.


Kanskje derfor Venus alltid har interessert meg. Den går mot alle odds i motsatt retning.

Ha en flott dag alle sammen.

3 kommentarer:

  1. Hei, takk for all hjelp. Jeg går i 6.klasse og skriver om venus, her fikk jeg god hjelp

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei det er den samme her. Jeg vil bare takke deg enda en gang, men synes kansje at det manglet noe. F.eks temperaturen, du skrev at det er så varmt at den kan smelte bly, men hvor varmt er det? Jo, det er +465 grader, jeg syntes også at du kansje manglet navnet på de fem planetene som var kjent av gamle astronomier. Jeg kan godt si hva jeg skrev i eksten min/gruppa sin: Venus er oppkalt etter den gamle greske gudinnen for kjærlighet og skjønnhet. Venus er den eneste planeten som er oppkalt etter en kvinne, fordi den lyste og var klarest av de fem planetene som var kjent av gamle astronomier. Den ligner i struktur og størrelse til jorden. Venus har tykk giftig atmosfære som feller varmei en løpsk "drivhuseffekt". Temperaturen er på +465 grader, det er så varmt at det kan smelte bly.

      Slett
  2. Enig at det mangler en haug her, men tok det ikke med da jeg var redd det ville bli kjedelig, Er enormt mye jeg kunne skrevet om Venus som jeg trekkes til som en magnet.

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag