torsdag 8. mars 2012

Dette er bra




Dette er bra


Dette er en gammel
historie, og  er fortalt av en konge i Afrika som hadde en nær venn som han vokste opp sammen med. Vennen hans hadde en vane å se på enhver situasjon som noensinne skjedde i livet hans (positiv eller negativ) og bemerket alltid : 
"Dette er bra!"



En dag
var kongen og hans venn ute en jakttur. Vennen lastet opp og forberedte våpenet for kongen. Vennen hadde tydeligvis gjort noe galt i forberedelsen på en av Kongens geværer, for etter å ha tatt børsa fra sin venn, skjøt kongen , og hans høyre tommel ble blåst rett av. Vennen undersøkte skaden og bemerket som vanlig, "Dette er bra!" Hvilket kongen rasende svarte: «Nei, dette er ikke bra!" og sendte sin venn rett i fengselet.



Et år senere
ble konge tilfeldigvis i et jakt område som han burde garantert ha visst han burde holde seg langt unna. Kannibaler fanget ham og tok ham med til deres landsbyen. De bandt hendene hans, stablet litt ved, sette opp en stake og bandt ham til bålet. Da de kom nær å sette fyr på veden, merket de at kongen manglet en tommel på høyre hand. Kannibaler er kjent for å være overtroisk, og de spiser aldri noen som var mindre enn hel. kongen som manglet en finger, ble sendt ut av leiren og jaget på flukt.



Da han
kom hjem, ble han minnet på om hendelsen som hadde gjort at han manglet sin tommel og følte anger for sin behandling av vennen sin. Han gikk umiddelbart til fengselet for å snakke med ham. «Du hadde rett,» sa han, "det var bra at tommelen min ble blåst av." Og han fortsatte med å fortelle alt som nettopp hadde skjedd. "Jeg er veldig lei meg for å sende deg i fengselet for så lenge. Det var meget ufint av meg å gjøre dette. Jeg beklager."

 

"Nei
," svarte hans venn: «Dette er bra!" "Hva mener du, 'Dette er bra? Hvordan kunne det være bra at jeg sendte deg som er min venn i fengsel for over ett år?"
"Hvis jeg ikke hadde vært i fengsel, ville jeg ha vært med deg."


Ha en flott dag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag