tirsdag 3. januar 2012

Det lille barnet inni deg.


Er livet ditt ute av sync med dine prioriteringer?
Føler du at du er en hamster som kjører på et hjul?
Har du glemt hvem du egentlig er?

Disse og mange spørsmål dukker opp i mange mennesker gjennom sitt lange liv.

Det har i grunnen alltid overrasket meg når jeg innser jeg har glemt noe ganske grunnleggende og må lære det helt på nytt igjen.

Om og om igjen.


Og da kom jeg på disse ordene......

Kjenn dine følelser.
Alle av de.
føl dem, så mye som du kan.

Men ikke identifisere deg med dem.
Ikke gå rundt grøten liksom i tanker som gjør dem verre.
De er meldinger, de er beskjeder om noe viktig.

Føl dem i kroppen din. Ikke i hodet ditt.
Føl dem og la dem gå.
Lytt til dem, akt dem og la dem gå.

Lytt, men husk at du ikke er dem.
Du er enorme, din emosjonelle hjernen er begrenset.
Uansett følelsen, kan du håndtere det, du er større enn det.

Det vil ikke drepe deg.
Egentlig.
Det føles bare akkurat sånn. Så føl


Hvorfor kom dette over meg i dag tro?
Jeg satt og tenkte på mye rart i formiddag, og så kom dette over meg
( som det het så pent).

Det lille barnet som er gjemt så langt inni både meg og mange andre. Hvor er det egentlig? Er det der enda?
Eller kan jeg dra det fram når jeg vil?

Jeg vet det lille barnet langt der inne ble undertrykket da jeg var liten, Bortgjemt og forlatt. Likevel har jeg tro på at det kan finne seg veien fram igjen til overflaten.
Det jeg nå skriver er en liten påminnelse for meg selv i grunnen

1 Sjekk inn med ditt hjerte.
2 Koble til med kroppen din.
3 Lytt til intuisjonen din.
4 Legg merke til din egen sabotør
5 Identifisere begrensende tro


Måter å få øye på en begrensende tro:

En forteller seg selv at jeg bare har én eller to valg i en situasjon, eller "ikke noe sjanse" i det hele tatt.
Min indre kritiker uttrykker sin mening. Den indre kritikerens oppfatning er vanligvis basert på en begrensende tro.
En beslutning kan synes å være svart og hvitt til meg, eller en enten / eller situasjon.
En har bestemt at "dette er den måten verden er."
En gjør en beslutning basert på frykt.
En føle seg sammentrengt og merker at en mangler klarhet om en bestemt situasjon.



Hva er det indre barnet?

Det indre barnet er en del av oss som vi lærte å kvele da vi egentlig var barn. Gjemme det bort. Prøve å overse det fullstendig.
Vårt indre barn er den sanneste delen av oss selv - og ikke det falske, selv som ble dannet for veldig lenge siden og med mange år med negative barndomserfaringer og meldinger.

Som "voksne", står vi igjen med dette indre barnet innelåst i vår voksne psyke. Vi lærer å styre utfra våre foreldre og familie, samfunn, venner, lærere, media, politikere og religion ved å nekte våre sanne tanker og følelser fritt spillerom. Et påstand, men tenk over det litt. Gjør vi alt etter vår egen vilje, eller blir vi styrt ubevisst?

Vi oppdager tidlig at livet er "lettere" når vi trener oss til å låse/ legge bort denne viktige delen av oss, barnet. Låse det inne i veggen av vår emosjonelle beskyttende rustning. 


Vi begynner å tro på det vi blir fortalt om oss selv - hvem vi er - og hva vi skal bli i livet. En føler seg ikke lenger trygg ved å formidle vårt sanne jeg. Vi blir dyktige til å skjule hvordan vi virkelig føler og ender opp med å navigere vår verden som om vi brukte et defekt GPS system. 

Effekten av å låse bort det indre barnet og ikke føle seg trygg, føles av mennesker i alle samfunnslag - fra den 45 år gamle konsernledelse personen som bruker overmot når de ikke føler seg trygge i bedriftsmiljø - til den 30 år gamle kvinnen som prøver å styre livet med en nyfødt og en ruspåvirket ektemann.

Vi innser ikke at vi har blitt delaktige i å såre dette indre barnet og vårt sanne jeg. Denne tankegangen vi har fanget vår indre barnet i, skaper atferd som manifesterer seg i depresjon, avhengighet, misbruk og en rekke fysiske lidelser. 


Å "Låse vekk" ditt indre barn, skaper også noe som fremmer lav selvfølelse og bosetter seg i  relasjoner, mens de ignorerer dine egne behov. En dyp følelse av mistillit setter inn, og alt dette stresset bare øker helseproblemer.
En meget ulidelig tanke i grunnen. Hva som kan skje med oss fordi vi blir "trykket ned" følelsesmessig som barn.


Føl deg trygg Frigjøre ditt indre barn.

Barnet  og kreaviteten er der enda. Og har alltid vært der, selv om du har gjemt de dypt inn i bevisstheten din. Med kyndig hjelp kan du bli oppfylt i livet ditt ved å gjøre valg og beslutninger basert på ditt sanne jeg. Bli mer spontane, responsive, gi, kjærlig, og kommunisere uten dom av deg selv eller andre. Lær å føle deg trygg og uttrykke dine sanne følelser og akseptere dem uten frykt. Oppdag ditt indre barn.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag