torsdag 20. oktober 2011

I'm starting with the woman in the mirror. Do you?

Norge har som de fleste andre land, sine spesielle særpreg, og vi nordmenn setter vårt kjære fedreland foran alt annet. Vi lever alle opp til sitatet "Alt for Norge", som vår kjære kong Haakon tok som motto for snart 100 år siden. Et virkelig flott sitat.

Men er det "Alt for Norge" uansett pris?
Innvandrere i Norge består av personer med bakgrunn fra 215 ulike land og selvstyrte regioner. De har kommet hit som flyktninger, som arbeidsinnvandrere, for å ta utdanning eller gjennom familierelasjoner til noen i Norge. Mange av nordmennene er meget i mot dette. Noe de gir høylydt beskjed om til alle som gidder å høre på. Eller også til dem som ikke gidder, men må.
Begrepene ”nordmann” og ”innvandrer” ser nesten ut til å bli brukt på en gjensidig ekskluderende måte om to ulike grupper i samfunnet. Man regnes som enten det ene eller det andre. Bra og kanskje mindre bra?
Er jeg som er født i USA og har norsk far, mindre nordmann enn min neste som er født her med en mor fra Østen?

En innvandrer er en person som har flyttet fra hjemlandet sitt, for å bosette seg i et nytt land. Det er hva ordet innvandrer betyr.

Ergo er jeg en innvandrer, som kom til dette landet som 8 åring.

Du kjenner ganske sikkert noen som har flyttet til USA eller Sverige eller et annet land? Den som har flyttet, er da utvandret fra Norge, MEN innvandret dit han eller hun har kommet. Så enkelt kan det sies.
De fleste som kommer til Norge, kommer for en kort periode. Noen kommer for å plukke jordbær, andre for å studere og andre igjen for å besøke familie eller vanner. Vi har alle sett eller vært sammen med en innvandrer. Jeg er selv en slik. Jeg kom som sagt fra USA.




Noen kommer også til Norge og blir boende her resten av livet
( som meg)

Å flytte for alltid er noe helt annet enn å komme for en kort periode. Det kreves mot, penger og ikke minst planlegging. Mange må selge hus, bil og andte eiendeler de har, gor det er helt umulig å få det med seg. De må ta farvel til sine nærmeste. For mange er det et alvorlig valg å ta.
Min familie tok denne avgjørelsen for meg da jeg var liten. Jeg er i dag veldig glad for det valget som ble tatt. Jeg er i dag lykkelig gift med den beste mannen i verden, har to fantastiske barn som har egen familie nå, og tre fantastiske barnebarn.Takk igjen for det valget som ble tatt for meg da.

Om noen ønsker å bosette seg i Norge, er det likevel ikke sikkert de får lov til det

Men rettigheter har vi alle sammen.



Hva er menneskerettigheter??


Menneskerettigheter er rettigheter iboende i alle mennesker, uansett vår nasjonalitet, bosted, kjønn, nasjonal eller etnisk opprinnelse, hudfarge, religion, språk eller annen status. Vi er alle like stor rett til våre menneskerettigheter, uten diskriminering. Disse rettighetene er alle sammen, avhengige og udelelige.

Samfunnet vårt adopterer både gode og dårlige skikker.

Om vi ønsker det eller ei, så er det det som skjer.

Vi får nye matretter, nye klestiler, ny musikk, ny religion, nytt språk og kanskje viktigst av alt, et nytt syn på andre mennesker. Alt i et samfunn forandres av påvirkning fra andre kulturer. Nytt syn ja. Er det bare av det gode??





Tenk bare på hvor forskjellig synet på utlendinger har blitt på noen ganske få år. For få år siden var det utenkelig å så mye som si hei til noen som så ut som de ikke var fra Norge. Ja, man så helst bort og mumlet litt om den fæle innvandringen som om det var en pest.

Dessverre er det mange som enda har den oppfatningen.

Vå så på dem fra "utsiden" liksom. Noen med en annen hudfarge enn oss selv. Skrekk og gru.

Ja, vi lærte til og med på søndagsskolen at de mørkhudede var fra Afrika og var hedninger. Tenk bare på hvor annerledes verden er i DAG. Hvor mye mer opplyste vi er.



Hva vet vi i dag?

I dag får man virkelig høre det om man ikke oppfører seg akkurat likt mot mennesker fra andre kuløturer som man gjør mot "ekte" nordmenn. ( Hva nå det er. Har søkt litt på nett for å finne en definisjon av ekte nordmenn, men det fra Wikipedia var for snever, syntes jeg)

Da er man rasist, fremmedhater osv. Og man burde oppføre seg likt mot alle, uavhengig av hudfarge og religion. Men er nå alle helt like?

Uansett om vi ser bort fra hudfargen?

Personer fra andre land er faktisk litt forskjellig fra nordmenn. De ser annerledes ut, de snakker annerledes og har andre skikker.
Og det mener JEG ikke er noe rart ved.

Gjør du?

Så det er ikke alltid like lett å behandle de på akkurat samme måte som man behandler nordmenn på. Min mening er at så lenge alle behandles med respekt, er det ikke noe galt.

Og respekt er noe vi alle kan gi.

Ikke sant?



Hva er nå forskjellen på en nordmann og en utlending?Må man være født i Norge av norske foreldre for å være nordmann? I så fall er det mange av mine venner som ikke kan kalle seg nordmann. Og da kan ikke JEG gjøre det heller. Jeg har en norsk far, men er født i USA.

Samfunnet vårt er i forandring, på godt og vondt. Samfunn vil adri stoppe å forandre seg, det vil alltid gå framover, uansett om du liker det eller ei. Vi blir mer "utvannet" om en kan bruke det ordet. Jeg selv vet ikke om et menneske som kan kalle seg for fullstendig REN nordmann.

Gjør du?



Nye ord og uttrykk tas i bruk. Vi skifter kær - og spisevaner, vi får nye skikker, nytt syn på andre mennesker og i det hele tatt får vi mye nytt. Det som påvirker samfunnet vårt aller mest, er selvfølgelig andre kulturer. For gresset er jo grønnere på den andre siden, Ikke sant?


Er vi ikke her alle sammen på lik linje? Er vi ikke alle sammen like verdifulle?

Jeg svarer med et stort JA.

Gjør du?













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag