fredag 4. januar 2013

Vårt livs arkiv





Når jeg tenker etter, og blar litt i mitt livs arkiv
Gjennom livet har også jeg hatt opp og nedturer,  
Som alle andre her på jord.
Hva grunnene er til det, er vel forskjellig for oss alle og hva som er Dekket på vårt bord
Betydningen av hvorfor er ikke det jeg snakker om, 
Men det er vårt liv



Jeg har noen ganger fundert at det kan med et
Vakkert hoppeslott vi kan oss sammenligne
Hver gang jeg gir et hopp, 
Kommer alltid det haugevis med etterdønninger
Så mange sjeler vi er, så mange ulike ansikter,
Livet er som en velsignet rosenknopp
I en liten verden, og fra mange steder, med hver våre livslønninger


Når jeg tenker på hoppeslottet,  
Eller kanskje ringene etter en liten stein vi i vannet kastet
Så er det ikke hullet vi legger merke til fra det store ploppet
Ei heller hoppet i seg selv
Det er etterdønningen, eller ringene som ruller avsted. Alt som hastet
Jeg lurer på om jeg har lært av det, eller om jeg er fornøyd når øyet Mitt lukkes hver kveld


Har jeg eller har jeg ikke lært av mitt liv i sin helhet? 
Eller må jeg gi et hopp til?
Kanskje prøve å nå toppen av suksess, eller edelhet
Eller falle av i et forsøk jeg antagelig vil.
Vi må alle ta et valg, er måten jeg ser det på
En beslutning helt alene, uten medlidenhet, ta steget fremover og gå


Vi er faktisk alle like, kan du virkelig ikke se det?
Uavhengig av arv eller miljø, både deg og jeg med,
Vi har alle lyktes med tapperheten vi har vist her i livet, 
Vi har løftet blikket, tatt steget fremover og virkelig kan se
Vi tok det første hoppet, og forsto påvirkningen av og alt 
Som fulgte med det


Vi har lært av våre tap, og vår fremgang det med. 
Vi står oppreist, steil og glad
Uansett glede, fremgang, svik eller motgang vi har møtt i livet,
Vil jeg tenke på hoppeslottet eller steinen og virkningen de gav
Når jeg legger på svøm gjennom livet, vil jeg takke igjen for Kjærligheten som livet mitt har


Ha en flott dag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag