torsdag 18. oktober 2012

Lukten av høst.





I det siste, har det vært kaldt og fuktig, og når en tenker på den vinden som til tider har blåst som en gal, begynner det igjen å kverne hos meg. 
Hvor ble sommeren av?

Høststormene er på vei, og de pleier å komme med jevne mellomrom. Det er skikkelig koselig å sitte innendørs og nyte varmen, mens det uler utenfor vinduet.
Her hos oss har vi to heldigvis ikke merket så mye til den vinden fra den siste stormen som var, men den har revet til seg så mye av det som minnet om sommeren. Jeg må rett og slett innse at sommeren er over for denne gangen.



Bladene som i gnistrende farger stråler mot meg, har vind og regn prøvd å rive av sine trær og kaste dem styrtende i bakken.
Temperaturen har falt en god del, just nok til å begynne å fyre i ovnen, og gjøre det lunt og koselig innendørs.

Jeg får mange ganger behov for å bruke luktesansen min fullstendig. Altså lukke øynene og bare kjenne hva som fyller mine nesebor.
Så som sagt så gjort.
Jeg gikk utenfor en liten stund for å kjenne på lukten av høsten. Jeg føler slik glede av slikt.




Hvem kan glemme hva lukten av høsten er?
Hva forbinder du med duften av høst?
Er det bålbrenning, matlaging, kulden eller hva?

Den kalde, friske luften har sine egne duft. En duft som vi alle snart vil kjenne fylle sansene våre helt. Duften vil fylles opp i lungene våre når vi trekker pusten riktig så dypt.
Den følelsen vi da får, vel det er da vi vet høsten har kommet.



La meg begynne utenfor huset, siden det er der i bunn og grunn høsten virkelig eksisterer.
Hvor mange ganger har du gått utenfor for å bli møtt av duften av en kjølig, sprø eller fuktig rivende luft?  
Den duften som får deg til å kjenne smilet kryper seg frem over ansiktet ditt. Du merker at du plutselig står og smiler pga duften som fyller deg.
 
Jeg føler at i løpet av høsten, så kommer alle mine sanser frem og blir nesten som ett: syn, lukt, smak og lyd, samt det å føle på alt som forandrer seg.
Kan du kjenne deg igjen? Eller er det bare meg som er så overfølsom at jeg kjenner etter dette?



Lyden av blader som knaser så tørt under foten når en tar en liten tur ut i naturen. Skogen som er under forandringer. Du både ser og lukter det.
Smaken av høsten.  
En kan riktig smake den hvis en går inn for det. Lukke øynene og kjenne etter.
Hva er det første du smaker da tro?

Hva med synet av vår egen pust når vi snakker? Den kalde lufta som lager en liten røksky ut av munnen vår på de kjølige dagene.
Et lite snev av høst i livet, føler jeg bringer naturlige frem min sjette sans.



Hvor mange ganger har du sett fargene i hagen din forandre seg?
Fra det irrgrønne til et fargespekter av hele regnbuen? Det gnistrer i sollyset.
Eller ei vakker eng med morgen dugg som dekker enga som et teppe for verning mot kulden som er i vente?
 
Dette er et kjent syn. Det er jo et syn av høst.
Lukten av regn i luften og fuktighet på bakken. Alle disse tingene minner oss høsten.
Det er den tiden da vi instinktivt vet at vinteren er på vei.
Og den kommer raskt.



Lukten av hyggelige varme hus er det neste som kommer meg på minne, når jeg tenker på hva høsten lukter av. Det er den innbydende dufta som treffer ens nesebor med en fortreffelig glede i det du går inn gjennom døra. Varmen som slår deg når du tråkker inn i rommet. Duften inviterer deg inn i varmen så du kan sette deg ned og riktig slappe av. 
Kjenne kroppen få ny energi.
Duften en kjenner i huset, er den varme duften fra matlaging. Hva er en mer innbydende og behagelig duft enn fra et varmt kjøkken?




En knitrende peis, eller vedsprakningen fra ovnen som gløder mot en. En kan kjenne varmen trenge seg inn og en kan kjenne dens følelse av godhet og glede, og lukten av treet som brenner gir en følelse av velvære. Den varme og ømme duft av en peisen eller ovnen er en av tingene vi alle ser frem til i løpet av høsten. Duften.

Duftene. Ja, de vakre duftene.
Epler som blir tatt inn, bærene som skal saftes og syltes. Kanel.
Noen lager vin og noen baker kaker.
Aromaen som fyller huset, gir en følelse av godhet og glede.




Det er rett og slett høst.
Hvilken dufter forbinder du med høsten?

Ha en flott dag alle sammen. Og god høst.

2 kommentarer:

  1. Anonym18.10.12

    Høsten er ingen slutt på sommeren som var, den er forberedelsen til en ny vår og en ny sommer...:-) Ha en fin høst! Klem Nora :-)

    SvarSlett
  2. Vakkert tenkt Nora, Tusen takk. Klem

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag