fredag 12. oktober 2012

Hvorfor prøver vi å finne en fluktrute?



Gud gi meg sinnsro til å godta mennesker jeg ikke kan forandre,
Mot nok til å forandre det mennesket jeg kan,
Og visdom nok til å vite at denne personen er meg.



Jeg er ofte stille når jeg skriker inni meg selv.
Vanligvis tror folk jeg er en sterk person, men bak mitt smil vet de ikke hvor mye jeg er i smerte og nesten brutt i biter av å bli baksnakket og glemt.



Hva betyr det å føle seg ensom?
Noen ganger føler vi oss ensomme når vi er alene, men andre ganger kan vi føle atskillelse og sterk ensomhetsfølelse selv blant en gruppe mennesker. Den vanlige responsen til denne følelsen, denne vonde knuten i magen,  er å finne en annen aktivitet for å distrahere tankene, snarere enn å fokusere på vår evne til å konfrontere roten av problemet.
Vi blir vi mer opptatt av å finne en fluktrute så vi slipper å ta tak i problemet.



Ensomhet spirer fra en overdrevet betydningen av seg selv, også kjent som en "ego".
Uff, så vondt det høres ut. Vårt eget ego som roper og gjør oss selv ensomme?
Når denne egoen tar en uforholdsmessig overvekt på den gode og dårlige skalaen i våre liv, øker vi ved å velge separasjon fra resten av verden, og mister en følelse av enhet med alt og alle, 
Dette blir vår hverdag, og våre hjerter blir lagt trygt inn i nøtteskall.
Livet blir nå en kamp mot resten av verden.
Vi forsøker å distrahere oss fra dramaet, men når det også mislykkes, sitter vi igjen med en veldig forvirrende ensomhet.
Vi er alene, og blir mer og mer alene, fordi andre trekker seg bort fra oss.
Kunne vi ha stoppet det?
De av våre "venner" som skulle være der for oss, Hvor ble de av?



Når en er ensom, så er det rett og slett slik at en ikke klarer å be noen som helst etter hjelp. Så at noen sier, Ring meg, Kom på besøk, eller rett og slett si, Ta deg en tur ut, Vel det betyr at de ikke har peiling i det hele tatt. De kan ingenting om det å være ensom, eller deprimert.
De har ingen innsikt eller empati i det hele tatt.

Hvis vi blir oppmerksom på den interne driften av vårt sinn og prøver å lære oss hvordan vi skal klare å komme forbi den konstante trangen for å låse dørene og ikke ta telefonen, vil vi forstå hva det vil si å være alene og likevel ikke ensom.



Ensomhet har vist seg å føre til mer medisinske problemer og forkorte en persons liv.
Ensomhet kan være med å forårsake høyere blodtrykk.
Det er blitt funnet at et ensomt person kan ha en blodtrykksmåling 30 % høyere enn en ikke ensom person.

Så i stedet for å si, Ring meg, gå ut, osv osv, Så bør VI ta det første steget
Vi bør ha empati og SE menneskets rop fra sin ensomhet.



Ha en flott dag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag