onsdag 11. juli 2012

Ikke slå


Jeg fikk for en tid tilbake sett et klipp om ei fra Malaysia som slo barnet sitt, Jeg klarer ikke for alt i verden å glemme denne videoen. Den har slått rot i meg og jeg gråter ofte av den.

Jeg klarer ikke å legge den bort fra mine tanker.
Derfor er dette dagens tema. 
Av alle ting

Jeg må prøve å få det ut av systemet mitt, samtidig vil jeg belyse temaet.
Hvorfor slår noen barna sine?

Jeg har aldri forstått det.

Heldigvis er det INGEN jeg kjenner personlig som slår sine barn.
Dette vil jeg pressisere.
Men jeg vet med sikkerhet at det skjer i hopetall rundt om i verden.

Dessverre

Hvis jeg tar utgangspunkt i mitt eget liv, som er ei som ble slått, pisket med lærbelter osv osv. 
Så tror jeg at jeg har litt greie på hva det vil si å bli slått.

Det finns forskning bl.a. fra  Reuters som sier at å slå, kan virke som å helle på drivstoff til aggresjon og angst hos barn og kan forårsake andre atferdsproblemer:

Barn som blir slått når de oppføre seg dårlig er det mer sannsynlig at de er mer engstelig og aggressiv enn barn som er disiplinert i non psykiske metoder, viser forskningen.

Dette gjelder selv om det å slå et barn også er den "kulturelle normen."
Enten foreldre bør slå sine barn eller bruke andre former for fysisk disiplin er kontroversielt.

Enkelte eksperter hevder at barn ikke skal bli slått når de er utagerende.

De påstår at det er bevis på at det fører til mer, heller enn færre, atferdsproblemer og det kan utvikle seg til fysisk mishandling.

Det finnes data som støtter dette argumentet.
Dette er forskingen, og jeg kunne ikke være mer enig.


Å slå et barn er rett og slett grusomt.
Det er så til de grader direkte misshandling, mener jeg.
Barnet kan ikke beskytte seg, eller ta igjen på noen måte.
Barnet får slag og blir skadet, egentlig for livet, mener jeg.

Hva er det vi lærer barna når en slår dem?
1. At det er greit å slå noen mindre og svakere enn de er
2. At deres følelser ikke betyr noe som helst.
3. At deres kropper er ikke deres egne, men den tilhører mishandleren
4. At voksne ikke kan styre sitt eget sinne!
5. At kjærlighet kan bety slag.
6. At voksne ikke er til å stole på.

En gang viser de hengivenhet, og neste gang vil de slå
Er dette virkelig noe vi ønsker at de skal lære?
Vil vi at de skal vokse opp med et enormt lager av sinne og til og med hat mot - oss?

Vil vi bidra til samfunnets tendens til vold?
Målet med disiplinen er å lære barn akseptabel oppførsel. 

Når det er mulig, lære barn hva vi ønsker å se i stedet for å straffe dem.

Det vil være lettere å tenke på hvordan vi kan undervise en mer akseptabel atferd.

Aldri slå eller rist et spedbarn. 
De vet ikke hva som rett og galt. 
De trenger ikke oppføre seg dårlig med vilje. 
De trenger kjærlighet og beskyttelse, ikke straff.
Og kan få store skader av ristingen.

Skap et trygt miljø for barn. Distrahere eller fjerne spedbarn og småbarn når de gjør noe de ikke burde gjøre. 

De forstår virkelig ikke de gjør noe galt
Gi orden og konsistens. Når det er mulig ha faste tider for måltider og sengetid.

Gi småbarn alderstilpassede valg og konsekvenser.
Etablere familiens regler som er aktuelle for barnas alder. Hold dem fåtallige med klare og fornuftige konsekvenser for ikke å adlyde.

Utvikle et tillitsfullt forhold til barn ved å beskytte dem mot skade, ved å være ærlig og troverdig, og ved å stille forutsigbar og moden oppførsel.

Barn trenger å høre flere gode ting om seg selv enn dårlige ting.

Gi ros for riktig oppførsel. Ros vil øke denne atferden.

Ingen har rett til å slå andre... som også etter min mening inkluderer å slå barn for dårlig oppførsel.

Vennligst slutte å bruke vold mot barna.

De vil bli mer hele og glade mennesker, og verden vil bli et bedre sted.

Takk

Ha en flott dag videre

Alle bildene er funnet på nett, og har ingenting å gjøre med de skrevne ord. Er med kun for å vise at barn også har det godt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag