mandag 16. juli 2012

Du kan ikke skjemme bort et barn. Det kalles kjærlighet.





Å være mamma, for så å oppleve å bli bestemor, er to av de mest utrolige overgangsfasene som livet har gitt meg.
Jeg må ha gjort noe riktig i mitt liv, som er så heldig å ha fått noe så kjært og vidunderlig.

Det er et privilegium å bli mamma.
Å bli en mamma er den største velsignelse i enhver kvinnes liv. 
Det er et symbol på kjærlighet, godhet og tilgivelse.
En mammas kjærlighet og berøring er den første virkelige følelsen som kommer inn i et barns liv. 
Et mammas hjerte er fylt med en aldri - utmattende kjærlighet for sine barn.
Hun lever og ånder for dem, og vil uten tvil i sin sjel også dø for dem uten å blunke.
Dette vet jeg nå etter jeg ble mamma, men før det, forsto jeg ikke denne følelsen.

 Men det var før jeg ble mamma -






Jeg prøvde så ofte jeg kunne å sove lenge om morgenen, og var egentlig aldri bekymret for hvorfor jeg la meg så sent kvelden før. Jeg tenkte ikke på dagen i morgen. Jeg kunne komme trett og uopplagt på jobb, og dagen ville ikke forgå for det. 
Jeg visste ikke at en mammas kjærlighet er ren og uforfalsket, som nærer et barn og hjelper barnet til å se og forstå hvordan livet er. 
At livet ikke er å bare la det forsvinne rett foran sine øyner.
Jeg visste heller ikke at en mamma er den eneste i verden som vet hvordan det føles å være mamma, og klarer ikke å få beskrevet denne følelsen til noen som ikke er mamma fra før.

Men det var før jeg ble mamma -


Jeg vasket og stellet i huset vårt hver eneste dag. Jeg hadde det de kalte støv på hjernen. 
Alt sto på geledd.
Jeg snublet aldri i leker eller var redd jeg ikke husket ordene i en vuggesang.
Det å bekymre meg over om en plante var giftig eller ikke, vel det streifet ikke mine tanker engang
Jeg kunne sitte i timevis med ei bok og ikke tenke en tanke på at noen trengte meg for noe som helst. Jeg las jo...
Å vite at en mamma har et enormt ansvar for å overbringe budskapet om det gode og det dårlige i det som skjer i livet.
Eller at det å være mamma er en tøff jobb, falt meg ikke inn i det hele tatt


Men det var før jeg ble mamma -



Det å ha det fulle ansvaret for et lite barn, var liksom helt utenkelig at det ville skje med meg noensinne.
Jeg ble riktignok gulpet på - bæsjet på- spyttet på - bitt, eller tisset på, for jeg var da tross alt tante, men jeg syntes det var ekkelt at det skjedde meg liksom.
ETTER vi ble gift hadde jeg fullstendig kontroll over mitt sinn og mine tanker, og sov hele natten. Kunne ligge trygt i min kjæres armer og bare nyte stillheten.
Jeg tenkte ikke over at en mammas enhver handling og ord er under dypeste granskning av alle og enhver, og derfor er hun alltid forsiktige med sin måten hun oppfører seg eller hvordan hun ter seg.
Jeg tenkte aldri over at en ideell mor prøver å være en rollemodell for barnet sitt.
De var liksom bare en mamma, trodde jeg

Men det var før jeg ble mamma -


Jeg hadde aldri holdt et skrikende barn hos en lege, slik at legene kunne ta blodprøver eller sy sting.
Jeg så aldri inn i de små tårevåte øyne som tagg etter hjelp, og trodde jeg kunne bidra med den hjelpa.
Jeg satt aldri opp til langt ut i morgentimene for å se en baby i sin dypeste søvn. 
Bare for det var en nytelse. 
Ei heller hadde noensinne sett de små øyne som ser beundrende og tillitsfullt på deg natt og dag.
Mine tanker om en mamma som er fylt med gleder og utfordringer, oppturer og nedturer, smil og tårer, 

Men det var før jeg ble mamma -
Jeg tenkte egentlig annerledes enn at et sovende barn skulle legges stille ned i sin seng etter det hadde sovnet, i motsetning til å bare holde det ømt fordi jeg ikke ville slippe det riktig enda.
Jeg hadde aldri følt hjerte bli knust i tusen biter, når jeg ikke kunne stoppe en sår barnegråt til et barn som hadde det vondt.
Jeg visste ikke at noe så lite kunne påvirke mitt liv så mye.
Jeg visste ikke at jeg kunne elske noen så høyt.
Jeg visste aldri jeg ville kunne bli en mamma, noensinne. 
Trodde ikke jeg var verd det.
Å vite at deres små ører raskt tok til seg hvert eneste ord jeg sa, var liksom ikke noe jeg tenkte på engang
At deres små hender var ivrige etter å gjøre noe jeg gjorde,

Men det var før jeg ble mamma -

Jeg visste ikke følelsen av å ha hjerte mitt på "utsiden" av kroppen min.
Jeg visste ikke hvor spesielt det kunne føles å mate en sulten baby.
Jeg visste ikke det spesielle båndet som blir mellom en mamma og hennes barn.
Jeg visste ikke at noe så lite kunne få meg til å føle så viktig.
Ei lita jente, eller en liten gutt som drømmer om at de en dag vil bli som deg.
Du er i en periode det lille barnets idol, du er den klokeste av de kloke.

Men det var før jeg ble mamma -

Jeg hadde aldri stått opp midt på natten hvert 10. minutt for å sikre meg at alt var i orden.
Jeg hadde aldri kjent varmen, gleden, kjærligheten, hjertesorgen det medbrakte med seg av undring eller tilfredsstillelse av det å være mamma. De tror på alt du sier og gjør, Du setter et eksempel hverdag i alt du gjør,
For det lille barnet som venter på å vokse opp, kommer til å arve veldig mye fra deg.
Men det var før jeg ble mamma -


Jeg visste ikke at jeg var i stand til å føle så mye som jeg gjør, før jeg ble mamma.

Men det stemmer,

HØR HER

Å være mamma, for så å oppleve å bli bestemor, er to av de mest utrolige overgangsfasene som livet har gitt meg.

Å være bestemor -

Å være bestemor til våre herlige små gir samme følelsen!!
Jeg håper jeg kan bli ei god bestemor til de vidunderlige barnebarna våre.
Jeg vil aldri staffe våre barnebarn for noe som helst. De er for verdifulle til å få straff fra meg. 
Jeg er deres bestemor, og hos meg er ikke straff noe som skal skje her.
Du kan ikke skjemme bort et barn. 
Det kalles kjærlighet. 
Dette lærte jeg av vår sønn da han var liten. 
Jeg er ikke bortskjemt, sa han, det betyr du elsker meg.
Dette er sant. 
Jeg har aldri glemt det han sa den dagen, og jeg bringer det med meg hver eneste dag.
Jeg deler gledelig min kjærlighet med dem


Å være bestemor -


Jeg håper jeg kan hjelpe dem til å få deres drømmer i oppfyllelse.
Jeg vil prøve alt jeg kan. Vil være der for dem i tykt og tynt
Jeg vil være rettferdig.
Jeg vil lære dem gode verdier, som takknemlighet, respekt og tålmodighet og ikke overbelaste dem med "ting". 
I stedet vil jeg overøse dem med ros og kyss og klem.
Jeg håper jeg vil være er en mentor, og en fortrolig god venn,
Ei de alltid vet de kan stole på med kjærlighet.


Å være bestemor -

Følelsene er så sterke, Så ekte så fulle av kjærlighet
Så vidunderlige, En varm glede som fyller mitt hjerte når armene legger seg om min hals, eller når de sier, I love you og løper videre for å leke med vennene sine.
Jeg vil legge merke til alt det gode som de gjør, og vise dem min stolthet. Alltid.
Jeg vil gi dem sted, tid og plass. Jeg vil gi dem hjertet mitt. De skal alltid kunne stole på de kan være åpne hos meg uansett.

Å være bestemor -

Jeg har TID. Som jeg vil gi til dem. Jeg kan og jeg vil,
Jeg ser hva som er viktig både for meg som bestemor, og for hvordan jeg vil de skal ha en bestemor.
Hver gang jeg ser dem, vil jeg gi dem en stor klem og la dem vite at jeg elsker dem, og de skal vite de er trygge hos meg.


Å være bestemor -

Å være bestemor er en lærdom jeg er glad jeg har med meg. Jeg håper jeg er omsorgsfull og kjærlig for dem. 
En dag drømmer jeg om at våre barnebarn kan føle en varm og god kjærlighet den dagen de ser tilbake da jeg er borte og si.
Jeg savner virkelig bestemoren min. Jeg elsket henne like mye som hun elsket meg.

Å være bestemor -

Det betyr ikke å være gammel, Det handler om å være elsket og verdsatt. Det er en eksistensiell rolle i en forbigående verden. Hver gang du hører den edle tittelen, tenk på det som en oppmuntring. Jeg er stolt jeg bærer tittelen.

Jeg er både Mamma og Bestemor


Jeg er så takknemlig for at livet plukket min mann, mine barn og barnebarn nettopp for meg.


Ha en flott dag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag