mandag 21. november 2011

Forskjellen mellom menn og kvinners hjerne




Jeg tror jeg alltid har hatt interesse av hvordan kroppen vår fungerer, og da gjelder det også hjernen.

Da jeg gikk på skolen, så lånte jeg bøker som gikk mye dypere enn det som pensumet gjorde, og gravde meg ned i all den lektyren jeg kunne komme over.

Å komme inn på hjelpepleien den gangen var ikke så lett som mange tror. En måtte ta mange fag, og måtte opp i eksamen i samtlige fag både skriftlig og muntlig, før en kom inn på helse og sosial. Den skolen måtte en ha for å komme videre i studiene.

SOM å komme inn på hjelpepleien.



Kreftstudiet, som jeg tok ekstra, gjorde at jeg fikk veldig forståelse for de som lever med denne sykdommen og ikke minst hva deres pårørende gjennomgår.



Jeg tok også ekstra utdanning i geriatri, og fordypning om Alzheimer og demens spesielt. Dette for å prøve å forstå hva som en kunne forvente seg. Mest i jobb sammenheng, men også i livet generelt. Og ikke minst hos pårørende.



Psykiatrien/ psykologien har alltid fascinert meg. Så jeg har også her tatt bøkene fatt og lest og lest. Hjernen er et stor mysterium. Det er så fascinerende at jeg kan ikke legge faget helt bort, selv om det ikke lenger er min jobb. Jeg må lære. Gå i dybden. Vite.



Jeg leser og leser.



Kanskje det klikker for meg en dag, men til den tid, så vil jeg vite mer og mer for hver en dag som går.

En blir aldri utlært.

I dag vil jeg ta for meg det jeg har lest meg til om forskjellene på menn og kvinners hjerne.

Kilden til stoffet er nederst på siden her.



Ikke sikkert dette er noe av interesse for mange, men kanskje for noen.
God lesing









Menn og kvinner tenker annerledes, i alle fall ifølge en ny studie. Anatomien i hjernen er forskjellig, sies det

 Hjernen er en klump på snaut 1,5 kg.

Hjernen består hovedsakelig av to forskjellige typer vev. Det kalles den grå substans og den hvite substans. Denne nye forskningen viser at menn tenker mer med sine grå materie, og kvinner tenker mer med den hvite.

Forskerne understreker at nettopp fordi de to kjønnene tenker annerledes, påvirker ikke dette intellektuelle prestasjoner.



( Det var jo godt for oss alle å vite. Ikke sant? )



Psykologi professor Richard Haier ved University of California, Irvine ledet forskningen sammen med kolleger fra University of New Mexico. Deres funn viser at generelt, menn har nesten 6,5 ganger mer av grå materie relatert til generell intelligens sammenlignet med kvinner, mens kvinner har nesten 10 ganger mer av den hvite substansen knyttet til intelligens i forhold til menn.



"Disse funnene tyder på at menneskelig evolusjon har skapt to forskjellige typer hjerner designet for like intelligent atferd," sier Haier, og legger til at "ved å poengtere disse kjønnsbasert intelligens områder, har studien potensial for å hjelpe til forskning på demens og andre kognitive -svekkelse sykdommer i hjernen. "



WOW. Jeg håper virkelig dette stemmer !!!



Resultatene er beskrevet i den elektroniske versjonen av tidsskriftet NeuroImage.  (http://nac.spl.harvard.edu/ )



I den menneskelige hjerne, representerer den grå materien informasjonsbehandling sentret, mens den hvite substansen arbeider som et nettverket  som behandler informasjonen .



Resultatene fra dette studiet, kan bidra til å forklare hvorfor menn og kvinner er gode på ulike typer oppgaver, sier medforfatter og nevropsykologen Rex Jung ved University of New Mexico. For eksempel menn har en tendens til å gjøre det bedre med oppgaver som krever mer lokal behandling, som for eksempel matematikk, sier Jung, mens kvinner er flinkere til å integrere og assimilere informasjon fra distribueres grå materie regioner av hjernen, som hjelpemidler språkferdigheter.



Nikker og føler dette stemmer. Gjør ikke du??



Forskere finner det veldig interessant, at mens menn og kvinner bruker to svært forskjellige aktivitetssentre og nevrologiske baner, utfører og klarer menn og kvinner like godt de brede tiltakene av kognitive evner, slik som intelligens tester.

De er like



Denne forskningen gir også innsikt i hvorfor ulike typer hodeskader er mer katastrofale til ett kjønn enn den andre. For eksempel, hos kvinner er 84 prosent av grå materie regioner og 86 prosent av hvit substans regioner involvert i intellektuelle prestasjoner. Som er lokalisert i frontallappene, mens prosenter av disse områdene i en manns frontallappene er henholdsvis 45 prosent og null. Dette samsvarer godt opp med kliniske data som viser frontallappen skader hos kvinner til å være mye mer ødeleggende enn samme type skade hos menn.



Både Haier og Jung håper at denne forskningen en dag vil hjelpe leger diagnostisere hjernens lidelser hos menn og kvinner tidligere, samt gi hjelp til å  utforme mer effektive og presise behandlinger for hjerneskade.



Forskere vet nå at kjønnshormoner begynner å utøve sin innflytelse under utviklingen av fosteret. En fersk studie av israelske forskere som undersøkte mannlige og kvinnelige hjerner fant tydelige forskjeller i fosteret på bare 26 uker av svangerskapet. Forskjellene kan sees ved bruk av en ultralyd skanner. Corpus callosum - broen av nervevev som forbinder høyre og venstre side av hjernen - hadde en tykkere måling på jentefostre enn mannlige fostre.



Observasjoner av voksne hjerner viser at dette området kan bli sterkere hos kvinner. "Kvinner synes å ha språk fungerer i begge sider av hjernen," sier Martha Bridge Denckla, PhD, forsker ved Kennedy Krieger Institute.



Vurdering av disse siste funnene, har forskere, brukt hjernen i maging teknologi som fanger blodtilførselen til å "jobbe med" deler av hjernen, analysert hvordan både menn og kvinner prosesserer språk.




Alle kan lyttet til en roman. Når menn lytter, er det bare den venstre hemisfæren av hjernen som ble aktivert. Hjernen til de kvinnelige, derimot, viste aktivitet på både venstre og høyre hjernehalvdelen.



Denne aktiviteten over begge halvkuler av hjernen kan resultere i at sterke språkferdigheter vanligvis vises av kvinner. "Hvis det er mer areal dedikert til et sett av ferdigheter, følger det at ferdighetene blir mer raffinert," sier David Geary, PhD, professor i psykologisk vitenskap ved University of Missouri.



Som en helhet, er det et faktum at jenter overgår guttene i bruken av språk og finmotorikk inntil puberteten, notater Denckla. Gutter har dessverre også et senter som ser ut til å ha lærevansker oftere enn jenter. "Studiene viser en klar overvekt av gutter med dysleksi," ADHD rammer også flere gutter enn jenter. Symptomene vises også forskjellig hos jenter og gutter med ADHD. Jenter med ADHD viser vanligvis uoppmerksomhet, mens påvirket guttene er utsatt for mangel på impulskontroll. Men ikke alle forskjeller er i favør til jentene.



Gutter generelt vise overlegenhet over kvinnelige kolleger i områder av hjernen som er involvert i matematikk og geometri. Disse områdene av hjernen er modent omtrent fire år tidligere hos gutter enn hos jenter, ifølge en fersk studie som målte hjernens utvikling i mer enn 500 barn. Forskerne konkluderte med at når det kommer til matte, ligner hjernen til en 12 år gammel jente som for en 8 år gammel gutt. Motsatt, fant de samme forskerne at områder av hjernen som er involvert i språk og finmotorikk (som håndskrift) Er moden omtrent seks år tidligere hos jenter enn hos gutter.



Så, hva skjer med disse kjønnsforskjellene over tid? Jevner seg ut?



Hunner og hanner opprettholder denne unike hjernens egenskaper gjennom hele livet. Menns hjerner, for eksempel, er ca 10% større enn kvinnelige hjerner. Men større betyr ikke nødvendigvis smartere.



Forskjeller i hvordan enkelte hjernen stoffer er fordelt kan være mer avslørende. Spesielt mannlige hjerner inneholder om lag 6,5 ganger mer grå substans - også kalt 'tenkning sak. "- Enn kvinner.  Kvinne hjerner har mer enn 9,5 ganger så mye hvit substans, de ting som knytter ulike deler sammen av hjernen, enn mannlige hjerner. Det er ikke alt. "Den frontale delen av cortex og tidsmessige område av hjernebarken er mer presist organisert i kvinner, og er større i volum," Denne forskjellen kan forklare en varig funksjonell fordel at kvinner synes å har over hanner:  En dominant språkferdighet.





kilde : Neuroimage Analysis Center, og Wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_J._Haier

http://www.huygens-fokker.org/docs/bibliography.html

http://web.missouri.edu/~gearyd/

4 kommentarer:

  1. Anonym21.11.11

    Wow ska si det va lett og forstå;)har lest det to ganger alerede og bare skjønt halvparten...tror jeg..eller ett anfall av alsheimer light som grep meg;)Men jo kroppen er inntresant..og veldig komplisert:)Men glad jeg har en:))Selv om den kan være litt vrien til tider..og ikke til og forstå,men slik er nok alle kropper.Men skal si du er flink til å formulere deg.Smilte innemellom enkelte setninger:)Og huffet der jeg mista tråden..det var nok lighten som slo til;))Tusen takk Sylvia:)Og en fin å hyggelig dag vidre:)Gid klæm:)Else C.

    SvarSlett
  2. Grusomt tungt Else, Jeg vet. Er litt vanskelig å sette inn det som er fra kildene og det som er mitt eget, Men jeg prøver så godt jeg kan. Og ja, som jeg startet med Dette er tungt lesing. Ha en flott dag du også Else C. Stor klem

    SvarSlett
  3. Anonym17.2.14

    Fin lesing... liker når man graver litt utenfor de standard lærebøkene =)

    SvarSlett
  4. Tusen takk for det. Setter stor pris på du leser og kommenterer. Ha en flott dag

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag