mandag 14. november 2011

Mobbing av røkere. Hvorfor er det tillatt?


MOBBING av RØKERE.

Hvorfor blir dette gjort?





Røykere er en gruppe det er legitimt å mobbe. Dette kunne ikke skjedd blinde, rullestolbrukere eller sprøytenarkomane. Det begynner å bli veldig vanskelig å være røyker, Det vet alle røkere. Det er vondt, rett og slett.

Og diskrimineringen strekker seg lenger enn på gateplan.



Hver dag mobbes eller trakasseres røykere. En organisert handling vedtatt av staten med Høybråten i spissen for legalisert trakassering



Alle andre enn røykere har en lov som skal beskytte dem mot mobbing og trakassering, men det gjelder tydeligvis ikke en røyker Samtlige røkere får en liksom stempel på seg som står. MOBB MEG liksom,  For det er lov.


Samme hvor en røker går og er, så er det røyking forbudt. Arbeidsfolk tvinges langt ut i prærien for å røyke.


Røykere får ikke jobb, arbeidsgivere spør om du røyker på jobbintervjuet. Mange har ikke blitt ansatt fordi de røyker. Også på boligmarkedet sliter røykere.




Nye planer om å innføre røykfrie by områder er en del av en intoleranse og et syn på røykere som annenrangs borgere, som makten kan gjøre som den vil med. Det vitner ikke om likeverd eller respekt.



Folk kan ikke gå på kafé og kose seg med en røyk lenger, slik det var før. Røykere skal diskrimineres og skremmes



Det er vanskelig å være røyker i dag. Mange røykere blir sett ned på, de blir sett på som viljesvake og som om de mangler ryggrad.

Jeg tror nok at mange røykere føler at de blir sett på som en litt lavere sort, og det har i hvert fall ikke helsa godt av.








Har du dårlig ånde? Røyker du? Hvis ja, så det kan være din røyking vane som fører til dårlig ånde. Ja, dårlig ånde og røyking er to uatskillelige ting. Hvis man røyker, følger det at han eller hun har et dårlig ånde, kanskje ikke kronisk, men dog. EN RØKER VET DET ! Og trenger ikke en ikkerøker til å forkynne det. For om en er røker, så betyr det ikke at en er evneveik. At en trenger andre til å forklare oss ting og tang. Som det at det ikke er helselig. HALLO ! 

Av en eller annen grunn så blir det legalisert å kunne fortelle en røyker at de har dårlig ånde. De vet det selv, så de trenger ikke denne påminnelsen. men vilt fremmede kan ha lov å si; Du lukter vondt.


Hva hvis jeg snudde på flisa og sa : Du lukter så sterk parfyme at jeg blir syk av deg. Eller at den parfymen du bruker er mye for søt og en blir kvalm av lukta di. Du lukter rett og slett vondt. Eller noen som har spist mye hvitløk. Kan jeg si, jeg blir kvalm av lukta di?

Ville det blitt akseptert?


For røykere er fullstendig klar over den dårlige effekter som røyking bringer.Klar over sykdommer det kan bringe med seg. Men de finner det vanskelig å stoppe denne dårlige vanen fordi sigaretten er vanedannende, Svært vanedannende. En røyker er ikke dummere enn en ikkerøker. Noe de ikkerøkende ikke helt forstår av en eller annen grunn. De føler de hele tiden må forklare hvor farlig det er, hvor vondt det lukter osv.



Hva slags lukter man liker er en subjektiv smak, og er således et dårlig generelt argument mot røyk. Mener jeg. Jeg klarer ikke sterk parfyme lukt, eller hva med en appelsin. Skreller du en appelsin like ved meg så dør jeg av det. Skal det bli forbud mot appelsiner?

En røyker er ikke velsett noen steder, men gjør staten noe for å hjelpe de som vil slutte?

Nå tjener staten gode penger på narre avvenninga som selges svindyrt på apotek i alle former for plaster, tyggiser , inhalator, osv osv



Effekten er selvsagt ikke verdt esken det ligger i engang. Nok en legalisert salgskampanje.



Noen vil kanskje si at det virker og at jeg ikke kan påstå slikt. Vel kjære leser, da har du ikke lest pakningsvedlegget godt nok.



Der innrømmer selv produsenten at det ikke har noen effekt, ganske enkelt med å anføre, at du må ha sluttet å røke før du bruker det og som også er oppfordringen fra apoteket om man forhører seg litt. Jeg snakker ikke nå om tablettene en får resept på. Det er noe helt annet. Jeg snakker om nicorett plasteret, tyggisene en tygget i seg og røkte med samtidig.


Vi ble når jeg var ung,  pådyttet at det var tøft å røyke, Marlboro, south state, camel og tobakk. Ikke bare via ukepressen, men på kinoer var det lange reklamer med tobakk. Staten hovde inn milliarder av kroner på dette og hva er takka røykerne får i dag?  Og mange falt for den fristelsen.



Vi har alle merket det. Den dramatiske kulturelle endringen har skjedd i løpet av fem-seks år, og nordmenn flest, med sin rørende tillit til øvrigheten, har uten å mukke tilpasset seg. Røkere er i løpet av kort tid gjort til en avvikergruppe som staten har gjort det legitimt å mobbe.

Jo, en lov som ikke beskytter røykeren,  men tvert imot oppfordrer folk til å mobbe og trakasser en røyker

Utenfor eller på kafeer diskuterer par om de skal sitte ute eller inne, hvor den ene røker og den andre ikke.



Trakassering og diskriminering av røykere på arbeidsplassen får mer og mer sosial aksept og offentlig godkjenningsstempel.

Arbeidsmiljøloven er i ferd med å vingeklippes, i sunnhetens navn.

Det går utvilsomt an å lage røykebur som fjerner all røyk. Verre er det med viljen til å akseptere det. Røykerne blir drevet fra skanse til skanse.

Røykeloven inneholder en del bra, men inneholder ikke ett ord som hjelper røykerne.

Arbeidsplasser diskriminerer røykere

Sengetøykjeden Jysk i Danmark har gått et skritt videre når firmaet ikke vil ha røykere blant sine ansatte. Nå er det sunnheten og sykefraværet som er argumentet. – Vi ønsker ikke å skille ansatte på grunn av religion, etnisk opprinnelse, kjønn eller alder, men vi ønsker det med sunnhet, slår direktøren fast ifølge TV 2 nyhetene.





På danskebåtene om du er frekk nok til å røke på lugaren som ikke er lov, må du betale 1000 kr ekstra for innholdet. Var det noen som nevnte betaling for å ta opp spyet etter andre passasjerer i ganger, lugarer og i baren?



Nei, selvsagt ikke. Det er jo ikke røyk. En ærlig å redelig sak å spy i restauranten eller i senga på lugaren må vite eller for den saks skyld på dama ved nabobordet i finkjolen.

Ja visst er det lett å slutte. Lett for en som aldri har røkt å forkynne. Jeg har vært røyker og vet hva jeg snakker om. Har holdt opp i over 5 mnd. nå og er riktig så stolt av meg selv. Likevel føler jeg at å mobbe røkere er helt uaktuelt. Det er feigt. Det er rett og slett ONDT, mener jeg



I dag har de funnet på noe veldig lurt. Tror de.

De har gjemt tobakken bak disken i grå kjedelig kasser med luker. Ingen skjønner da at det er tobakk der.  

Ingen blir fristet. Jeg må nesten le. Kanskje det har en effekt, Hva vet egentlig jeg. Jeg vet bare at når jeg skulle ha en pakke tobakk, vel så kjøpte jeg den om den var i de grå boksene eller like foran øynene mine.


For mange år siden ble noe lignende gjort med plastposene fra Vinmonopolet. Det skulle ikke være reklame men nøytrale poser. Grå selvsagt. Det skulle liksom være en slik pose at ingen kunne "forstå" hva som var i de posene. Men alle visste det. Ikke sant?



Så det jeg vil fram til her er SLUTT Å MOBBE.

En røker er også et menneske.





Bare lurer på en ting til slutt. Gjelder ikke norsk lov om mobbing for røykere?












2 kommentarer:

  1. Anonym15.5.12

    ja det er lov å mobbe røykere, de har satt seg i den posisjonen selv, og de er egoistiske som plages oss ikke-røykere med den ekle lukta og dampen sin. fysj

    SvarSlett
  2. Så uenig med deg. Tenk at du sier ja til mobbing. Så lenge du kan velge hvem som skal mobbes. Forferdelig. Mobber du dem som forurenser med eksos eller fyr på peisen. Eller enda verre de med parfyme som enormt mange blir syke av. Du sier de har selv satt seg i en slik posisjon. HALLO, Hva med de som jobber med farlige ting og dør, De har det som yrke, Er de også selv ansvarlige for sin egen død? De som dør av kreft, pga giftstoffer de får i seg på jobb og lign. Skal de også få beskjed Du har gjort det selv, så du fortjener det???
    Jeg sier bare fyyyy skam deg. Du er en mobber rett og slett.
    ( også jeg en ikke røker men har respekt for de som gjør)

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag