torsdag 22. august 2013

Hyllest til min mamma




Jeg har sterke minner om mamma's kjøkken
Som farer gjennom hodet mitt meget ofte
De fantastiske aromaer som fantes der
Hennes kjærlig hjerte der hun koste seg især


En boblende gryte av tomater, som ble til nydelig saus
Gyldenbrune engelsk muffins, og munnen løp løpsk
Det var kjøkkenduften i vårt daglige liv
Hun elsket sitt kjøkken, og det vistes tydelig


Risengrynsgrøt, havregrøt i en stor bolle bort på benken
Rundstykker som trillet gylden på fat
Bittesmå perler av sukret kanelboller lyste mot oss
Og sukkeret blinket som verdifulle perler, gledelig mat



Det tok en hel masse matlaging, for mamma
For å holde seks mager fylt til enhver tid
Da mamma lagte pannekaker til frokost
Oss unger sto og ventet med gaffelen så klar, før skoletid


Mamma bakte veldig mye, hennes stolthet var hennes kaker
Og jeg lærte å lage mat ved å være med henne, de fleste dager
De fleste av hennes oppskrifter var i hodet og fullstendig sitt
Og kom aldri fra noen bok, de er nå overført til mitt.


Det gledet henne da hun fikk en ny komfyr
Et kjøkkenbord eller kunne dekke på til gjester som kom
Huset vårt hadde ikke til å begynne innlagt vann
Men det gamle kjøkkenet var rent og koselig, og ei kjærlig hånd


Vi hadde ikke et stort utvalg å hente fra
Men vi hadde alltid nok til alle som kom
Vi fikk etter hvert mer da vi startet opp med høns
Og bær og frukter ble hermitisert, og lagt klar til vinteren


Om sommeren, hadde vi hagen, med jordbær, og grønnsaker
Det ga oss mye mer å spise. Vi høstet og nøt, sødmen den gav
Ingen kokte grønnsaker som mamma.
Vet ikke hva hun gjorde, men føler smaken den dag i dag


Den forførende duften da helligdagene nærmet seg
Bilder og dufter, jeg vil alltid huske, og holde hjertet tett
Kjas og mas på kjøkkenet, småkaker formet og satt på vent
Fra høstens morgen til julekvelden ankom


Jeg vet ikke hvordan mamma klarte det
Tenker ofte på det i ettertid, 
Så mye hun egentlig tilførte meg, i hennes korte liv
Det er mye jeg burde ha lært, burde spurt
Men dro med meg hennes kunnskaper om bakingen, i hodet så klart


Jeg savner deg såååå, kjære mammaen min.

Ha en flott dag alle sammen

2 kommentarer:

  1. Anonym22.8.13

    savner Mokka jeg også. husker også da hun laget mat, matet kalkunene og hyppet poteter til dagens middag.husker også vi dro ut å kjøpte krabber en gang i Farsund som vi kokte til kvelds :)
    husker også alltid hvor glad hun var da vi kom på besøk, hvordan hun tullet og lekte med oss unger. hun var ei god farmor med et hjerte fyllt av all den kjærlighet hun kunne gi.

    andreas

    SvarSlett
  2. Tusen takk Andreas. Ja, mamma ( mokka) var nydelig. Hun delte gladelig kjærligheten til dere alle sammen. Hun elsket barnebarna sine.
    Jobbet for å gjøre de rundt seg glad.
    Ja, jeg savner henne enormt

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag