torsdag 2. februar 2012

Le mer. Det er deilig.




Når var siste gang du virkelig hadde en hard og god - en solid, sidesplitting mage latter som plutselig grep deg og sendt deg sjanglende ut av kontroll? Eller du lo så hardt at du har glemt hva som utløste det, slik at du ler uten grunn?
En slik latter som du i lange tider kjenner bare bobler opp igjen til overflaten, og du klarer ikke stoppe det?

Lenge siden?

Jeg hadde en slik latterkrampe i går.


Jeg satt og bladde i en malerbrosjyre og fantaserte hvordan soverommet kunne ble seende ut om vi tok fatt på det ( Les TJ her)
Jeg bladde og bladde, og kom med ideer, og TJ bare svarte, Kjære deg Sylvia, Jeg vet det er lenge siden vi har gjort noe med veggene der, men hvorfor skal vi, Jeg liker det egentlig som det er.
Jeg så på han med latter i blikket og sa, Kjære deg TJ, jeg vet du lukker øynene dine på soverommet for du skal sove, men jeg ligger våken det meste av natta og SER.
Ok, den forsto han, og samtalen vandret videre.


Jeg kom igjen med ideene mine og han "lyttet". Så sier han, Sylvia, kjære deg, Så reiste han seg, tok brosjyren og kastet det i ovnen. Sånn sier han. Nå er det bare å vente på Vi i Villa, så tar vi det da. OK?

 


Jeg lo så jeg holdt på å "revne" Noe så morsomt var det lenge siden hadde truffet "magen min"
Latteren kunne ganske sikkert høres helt til Vanse. Alle dere som kjenner meg når jeg ler slik vet lyden. Det er høyt.
Og ikke nok med det, jeg klarte ikke stoppe. Tårer rant nedover kinnet, jeg ble blindet av dem og sminken sved i øynene. Likevel klarte jeg ikke å stoppe.
Så befriende og deilig.

Vel, det er en slik latter jeg tenker på når jeg spør her.
Er det lenge siden dere har kjent den?

 




Moderne vitenskap er i ferd med å bekrefte at denne typen latter er ikke bare hyggelig, det er også helsefremmende. Latter er en styrkende tonic som øker og lysner humør, forsiktig frigjør den oss fra spenninger og sosiale begrensninger. Humor gir et verdifullt perspektiv på oss selv og vår verden. Det som slår oss som morsomme er vanligvis utløses av et misforhold mellom hva vi forventer og hva vi ser.

Latter er en stadfestelse av vår menneskelighet, et ansikt - besparende måte å uttrykke vår angst, frykt og andre skjulte følelser for andre. Det bryter isen, bygger tillit, og trekker oss sammen til en felles tilstand av velvære.
"Humor er den korteste avstanden mellom to mennesker." Sies det, og jeg tror på den.




Humor kan være en av våre beste motgift til stressende situasjoner. Når konfrontert med en truende situasjon. Dyr har to valg: de kan flykte, eller de kan kjempe.
Vi mennesker har en tredje alternativ: å le. Ved å se humor i en stressende situasjon, kan vi være i stand til å endre vår respons på trusselen. Humor gir oss mulighet til å distansere oss og erstatte lammende følelse av angst med munterhet. Når vi ler, kan vi simpelthen ikke være bekymringsfull på samme tid.

Hva forskning viser:

Latter er kalt "indre jogging." En robust latter gir musklene i ansiktet, skuldre, pessar, og magen en god treningsøkt, og noen ganger også armer og ben. Hjertefrekvens og blodtrykk øker midlertidig, pusten blir raskere og dypere, og oksygen flommer gjennom blodet.





Musklene blir slappe og blodtrykket kan falle, slik at du kan få en mild eufori. En god latter kan brenne opp så mange kalorier per time som rask gange. Under en god hjertelig latter arrangerer hjernen hormonelle tilstrømminger som vekker deg til et høyt nivå av årvåkenhet og nummen smerte. Forskere spekulerer i at latter utløser frigjøring av endorfiner, hjernens opiater. Dette kan redegjøre for smertelindring som følger latter.

Så alle sammen. Jeg tok sikkert av meg litt under min latterkrampe i går, og skal regne det som en god slankeprosess.
Men uansett.

LE MER
 Det er rett og slett DEILIG


2 kommentarer:

  1. Anonym3.2.12

    Glad for du koser deg :) Ha en flott helg .
    God klem fra Ellen

    SvarSlett
  2. Tusen takk. Ønsker deg det samme. Klem

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag