torsdag 27. august 2015

Jeg fikk en Aha opplevelse


En dag for en tid tilbake, var jeg i butikken for å handle
Jeg pleier å være i min egen verden, 
Snakker ofte høyt med meg selv, eller synger mens jeg vandrer rundt 
Også dette skjedde denne vakre dagen, da jeg fikk en aha opplevelse

I øyekroken så jeg en liten, skrøpelig og krumbøyet mann. 
Kunne knapt røre seg, men han stabbet meget seint fremover
Jeg gikk mot han, rakk ut handa, og sa 
Er det noe jeg kan hjelpe deg med? Skal jeg hente varer for deg?


Han smilte varmt mot meg, og svarte:
«Tusen takk for tilbudet. Jeg setter stor pris på din hjelpsomhet og varme,
Men for å si det rett ut, så liker jeg å klare meg selv. 
Liker å være fullstendig selvstendig og ikke til bry

Jeg liker ikke å være avhenging av noen i denne verden
Og så lenge jeg klarer å reise meg, gå og bøye meg ned og frem,
Vel, da vil jeg klare meg selv. Selv om jeg bruker mye lenger tid
Jeg har en familie som vil gjerne hjelpe, men jeg vil klare meg selv 


Jeg er en sta gammel mann, og ja, meget egenrådig mann
Men jeg vil leve mitt liv som jeg selv vil, og ikke som andre vil jeg skal
Mange syntes jeg burde svelge min idiotiske stolthet, men jeg er meg
Tusen takk for du bryr deg, og spør. Ikke tro annet enn jeg er takknemlig.»

Han bukket og snudde seg, sakte mens sikkert gled han unna meg
Jeg ble stående igjen med et stort smil om munnen
Han var selvstendig og fri, fast bestemt til å leve som han ville
Og jeg kjente meg så enormt mye igjen i han


Jeg gikk fra butikken, og tok meg en spasertur
Bladene på trærne holdt på å blir gyldne i regnbuens farger
Regnet på bakken holdt på å tørke opp. Solskinnet varmet
Ekornene samlet nøtter, og fuglene spredde om seg med frø

For en vakker dag


Ha en vakker dag dere også

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag