torsdag 13. februar 2014

Gnistrende stjerner



Som liten spurte vi så mange spørsmål
Jeg husker jeg spurte om stjernene
Om hva det egentlig var, om de hadde navn,
Og hvorfor det var så mange av dem


Mamma sa at stjerner var en beskjed
Fra sine kjære som var borte
Og som ville blinke eller gnistre for oss som en hilsen
At det var Gud som hadde latt dem få lov å vise seg for oss


Husker også jeg spurte hvorfor en så dem bare om natta,
Og fikk til svar at det var sola som skjulte dem for oss
Jeg undrer da om ikke de vakre sjelene
Ikke tålte dagen og sollyset


Jeg er glad for sola, sa jeg da,
Men skulle ønske jeg kunne se også på dagtid
Se alle de vakre sjelene som gnistret der oppe
Og jeg kunne vinke tilbake her fra jorda


Hvis jeg kunne klatre høyt opp og hilse på Gud, sa jeg så
Så ville jeg be han hente ei stjerne for meg til å holde
Ei som jeg kunne kalle min
Jeg lukket øynene et øyeblikk, og hørte ordet Venus


Venus hadde jeg lært var en planet, den klareste, den glødet
Jeg bestemte meg å ta den til min egen å eie,
Jeg snudde meg mot mamma og sa
Den dagen jeg dør skal jeg sitte på Venus. Der vil alle som vil, 
Finne meg


Mamma, sa jeg så. Du vet disse gnistrende stjerner.
Jeg velger å tro at de er gode sjeler vi ser nattestid
Og om dagen når sola skjermer for dem
Tror jeg de vakre sjelene er levende her for oss alle å se


Mamma tok om meg og gav meg en klem
Kjære jenta mi, sa hun så med et smil om munnen
Jeg håper virkelig du alltid kommer til å tenke slik som nå
Ta vare på Venus, og drøm det blir ditt neste hjem


Ønsker dere alle en vakker dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag