fredag 10. mai 2013

I dag forsto jeg Yvonne




Vi har alle våre favoritt oppskrifter.
De vi tar frem igjen og igjen
Er liksom så redd for å prøve noe nytt.
Vel jeg har det ikke slik.
Kun en eneste kake som jeg prøver å holde meg til oppskriften.
Og den er hemmelig, hehe



I dag da jeg laget en ostekake, 
kom jeg til å tenke på Yvonne som spør meg om hvordan jeg lager det eller det.
Det er jo enkelt sier jeg så, og prøver å forklare
Du tar en klump av slikt og tømmer i slik.
Og det var nettopp i dag jeg forsto henne.
Mamma, du følger aldri oppskrifter, 
så hva betyr en klump, og hva mener du med det,

Så derfor kommer denne historien fra meg i dag



Ta litt mel i en bolle
Jeg vet ikke mengden, la meg se,
som ca to til tre kopper, nei mer som krus tror jeg
Også skjærer du inn smøret. Hvor mye, hmm la meg tenke,
sånn ca 100 nei kanskje mer 200 g
Du ser hvor mye når det kommer i bollen, La meg vise deg,
Ser du?


Når noen sier smør så mener de kanskje matfett
Men sier jeg smør, så er det smør,
selv om du har lyst til å ta en fisk, kaffe eller smult i stedet,
Smør er det jeg snakker om, OK?
Glem hva som står i oppskriften, smør sa jeg.
Fått det med deg?


Så tar du eplene og kutter dem opp
Husk det er ikke de søte du skal ha, De skal være de syrlige
Ja, smak en bit for å vær sikker,
Og så skal de ligge litt i saltlage
mens du lager hoveddelen til kaka
Hvorfor spør du. For det må være slik, De blir ikke brune da.


Kutt dem i biter før du legger dem i vannet,
I små båter, halvmåner, men ikke tykke
Vennen min, ikke så store, som halvmåner da.
Det ser du, ikke sant?
Hører du hva jeg sier eller? Lytter du?


Ok, Så tar du og blander sukker og kanel og nellik
Noen bruker allehånde, men det liker ikke jeg,
for eplene blir mørke av det
Så ikke ta det i.
Sier du det ikke står melk i oppskriften. 
Glem det.
I dag føltes det så riktig å ta i litt melk
Bruk hendene.

Ja jeg vet det står 2 egg, men ta 5 for jeg bruker det 



Så skal du klappe den ned i den gryta der.
ikke se så rart på meg, jeg mener det,
Du skal se hva jeg mener, bare gjør det jenta mi
Glemte du bakepulveret, og vaniljesukkeret? sukk, 
Jeg glemte visst å si det, min feil
Joda, vaniljesukker skal i nesten alt en baker, og jeg vet det ikke står i oppskriften. 
Bare ta det i du.


Vennen min, ikke helt silk,
Du må legge eplene lagvis,
Som om du skal veve 
Litt av det, litt av det
Blir pent, og leg liker kaka er pen.
Gjør ikke du?


Denne kake som du nå har laget jenta mi,
Den kan alle få til, hvis de følger oppskrifta
Jeg forstår ikke hvorfor alle sier de ikke får den som min
Jeg gav oppskrifta til søstra mi en gang,
men hun fikk den ikke til
selv om hun sa hun fulgte oppskrifte til punkt og prikke
Enhver idiot kan lage denne kaka. Jeg klarer det, Ikke sant?



Så i dag fikk jeg kanskje en åpenbaring. 
Jeg er kanskje ikke den letteste å lære å bake fra, Ingen av mine kaker blir like,
Lurer på hvorfor. 

Ha en fortreffelig dag alle sammen  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag