torsdag 28. april 2016

Et liv blir til


I går da vi plantet ut tomatplantene i drivhuset, 
begynte jeg igjen å fantasere, 
Og dette er det som kom ut av det,

Blomster har et viktig budskap, føler jeg. Jeg velger å lytte intenst
Å lytte til «ordene» som kommer fra dem er vanskelig
Hva er det blomstene prøver å formidle?
Ha er det som det prøver å si? Klarer jeg å fange det opp tro?




Det bitte lille frøet som ble plantet, eller fløy lykkelig avsted med vinden
Det vil så gjerne vokse seg stor og sterk og ikke bare dø bort
Det ønsker næring og ikke visne fullstendig, et liv så kort
Der det danner forsiktig sitt liv, som et eventyr hvert eneste blad


Små underlige, skjøre blader, som jobber seg gjennom jordlaget
Forsiktig strekker seg opp mot lystet og lister sine røtter nedover i dypet
Jorda må være helt riktig for hver enkelt av disse frøene for å overleve
Skal vokse seg til styrke, til å få bli levedyktig. Bli stor.



Dypt i mørkt, ligger de og venter på å danne et liv, bli levedyktig
Vente på solskinnet, varmen og forfriskede dusjregnet til å slukke tørsten
Dag etter dag, forsiktig presses det opp en stilk og et mykt blad spretter ut
Se, knoppene kommer, et nytt liv har blitt til. Jeg synger



I spenning vi venter, hva er det for en blomst som vil vokse her tro?
Mens vi ser på i alt ferdigstillelse, kronbladenes smidighet utfolde seg
Strålene, ren fryd, som en unnfangelse som skjeer foran øynene mine
Det føles som et livs portrett, et frø forvandlet foran mine øyner. Et liv ble til



Livet er vakkert

Ha en flott dag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag