mandag 20. juli 2015

De enkleste tingene er kanskje det aller, aller beste


Enda en gang går tankene tilbake til mamma, 
Varme gode minner
En tidlig morgen, kunne vi ofte lukke døra bak oss. 
Morgenen ropte kom. 
Med lette skritt ut døra og nedover jordet på framsiden av huset, trasket vi i vei
Øynene våre søkte etter de fantastiske løvetennene som blomstret så vakkert
Morgendisen lå enda over dem, og småfuglene våknet og delte sin vakre sang





Langs «plenen» på forsiden, spaserte vi tause sammen.
Øynene søkte over hele det vakre gule flammehavet, 
helt ned til bekken
Vi småsnakket og lo hemmelighetsfulle på våre turer, 
Vi hadde god tid
Mamma bøyde seg og plukket en løvetann, 
Som hun smakte på. Jeg ser enda det gule mellom hennes lepper
Jeg fulgte etter, og smakte vel og lenge



Sylvia, ville hun si. For en salat dette ville bli.
Smaken av de vakre blomstene
Kan du ikke smake det mens du lukker øynene?
Olje, bacon, egg, poteter og krydder sammen med disse i stekepanna?
Deretter kan vi å ta dem over i crockpoten min for å småkoke for å trekke frem en kjempe smak.
Ha dette over grønsakene eller salaten som dressing.



Så ville vi to i hemmelighet plukke en del av disse blomstene
Mamma sa alltid, Ikke si noe, Sylvia, for da vil ingen av de andre spise dette.
La det forbli en hemmelighet mellom oss
Så ville vi ta blomstene i en «brunpose» så ingen ville se hva det inneholdt
Til middagen den dagen, ville hun blunke til meg, 
Vi spiste maten hemmelighetsfulle med andakt



Denne hemmeligheten har jeg beholdt til dagen i dag
Jeg har lagt den varmt og dypt inne i meg, i hjertet,så at ingen skulle få dele
Likevel i dag deler jeg den med dere. 
Et varmt og godt minne om mamma.
Det enkleste i livet, er kanskje det aller, aller beste
Alle de gule løvetannjordene minner meg om min mamma, 
Om vår hemmelig morgen sammen.



Ha en vakker dag alle sammen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag