torsdag 8. november 2012

Rose laging



Rose laging

I det siste har jeg riktig fått utfoldt meg med å forme med hendene.
Det har gått på roser.

Jeg er så heldig at jeg får lov å bake og dekorere bryllupskaka til vår datter og hennes kjære.
De som kjenner meg vet at når jeg får et "oppdrag" vel så går jeg 100% inn for det med hud og hår.
Så jeg har lett etter oppskrifter, og de har bestemt seg for hvilken type kaker det skal være
Så er det pynten da.

Jeg har formet roser osv, og riktig kost meg mens jeg har holdt på.
Roser har formet seg mellom mine fingrer og nå har det blitt riktig så mange her

57 hvite roser
48 ferskenfarget roser
25 liljer
og for moroskyld 5 rosa, som jeg ikke skal bruke til denne kaka.

Fondant er hva jeg lager disse rosene av, og så gikk de plutselig tom på trunken. 
Skrekk og gru. Og jeg som var så godt i gang.
Alle som kjenner meg vet hva jeg gikk gjennom i de sekundene etter jeg fikk vite det var tomt. 
Hva søren gjør jeg NÅ? 
Så herlige de er på den butikken, og de gjør alt for kundene. Det skal de ha. Er så fornøyd med den butikken altså. OG betjeningen.




Ok, tilbake til den tomme hylle med fondant.
Sissel ser på dataen, og sier; 
No problem, jeg kan få for deg innen en uke.
Og jeg pustet litt lettere ut. Jeg takket ja for bestillingen. 
Igjen, så vet dere hvordan jeg er. 
Kan jeg vente? Nei. 
Må jeg prøve meg å lage noe selv? Ja.
Klarer jeg å ta en pause og ta litt om gangen? Nei...



Jeg er bare slik skrudd sammen. Så utålmodig som jeg er, laget jeg en marshmellow fondant i mellomtiden og har fortsatt med å forme roser i mellom fingrene mine her heime.
Deigen er faktisk veldig lett å lage og lett å forme.

Oppskriften er her hvis noen vil prøve seg på den varianten. 
Men den er like god den en kjøper hos Trunken. 
Og så slipper en å dille med den lagingen mener jeg. Jeg er tom nå for den jeg laget, og denne gangen venter jeg på forsyningen fra Trunken. Hehe






Oppskriften på marshmellow fondanten

ca. 600 g mini hvit marshmallows (2stk -10.5 ounce bags) 
Jeg brukte to poser av det de har på trunken
1/2 kopp smør eller Crisco som jeg brukte
Ca. 5-600 g (Melis), pluss for når du kjevler ( jeg bruker da potetmel, mye bedre)
1-3 ss vann
Nå kan du farge fondanten hvis du vil med noen dråper konditorfarge.
Jeg valgte å beholde den hvit og farge etterpå ved bruk. 



Slik lager du deigen

Plasser smør/ crisco, vann og marshmellows i en stor mikrobølgebolle,
Sett bollen i mikroen og kok i 30 sekunder,
Ta den ut og rør godt, 
Gjenta dette to ganger til.
Helt til alt ser smeltet/ oppblåst liksom.
Rør kraftig for hånd.
 

La marshmellow blandingen være i bollen og hell halvparten av melisen på toppen. 
Bland melisen i blandingen.
Strø melisen over og dekk med fondanten. Fold det sammen liksom.
Dypp hendene i melis og begynn å kna deigen.
Det blir klissete men jo mer en har av melisen i jo bedre blir den å jobbe med.
Elt til deigen er myk og smidig, men ikke lenger.
Legg i poser som er lufttette for oppbevaring.



Formes til figurer eller roser.

Vel det er det jeg har holdt på med for tiden. Jeg har storkost meg, og kommer fortsatt til å storkose meg videre med dette.


Håper dere alle får en fantastisk flott dag.  

2 kommentarer:

  1. Anonym8.11.12

    Så flink du er. Tror det er mange som gleder seg til å se bilder av den ferdige dekorerte kaka også!!! Og jeg gleder meg til å spiiiiiiise den også! :o)
    Yvonne

    SvarSlett
  2. Jeg også jenta mi. Jeg storkoser meg med det jeg holder på med, og kommer til å storkose meg med å lage kaka. Og ikke minst smake på den.
    Gleder meg så til dagen deres kommer.
    Ha en flott dag jenta mi.
    MOM

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag