tirsdag 19. august 2014

Urtehagen i hus.




Det er gøy å følge med på hvordan urte plantene vokser,
Og det er ekstra givende når man får kan smake 
På de velduftende urtene,
La fingrene gli over dem, og kjenne duften bre seg


Det er en ekstra bonus når man kan forene pryd og nytte.
I hagen vår har vi Persille, Peppermynte, Oregano, Basilikum, Gressløk og Lavendel


Peppermynte
Jeg er nok en stor tilhenger av Peppermynten.
Jeg liker den skarpe, friske smaken både i te,
Salater, kaker og desserter.
Eller bare det å tygge et blad, når jeg går forbi den


Persille
Persille er uunnværlig i urtehagen min.
Den bruker jeg som hovedingrediens i kryddersmør
Og som smakstilsetning i maten forøvrig.
Jeg har hakket masse persille og fryst ned
I passelige porsjoner til vinterens fiskemiddager og sauser


Lavendel
Hele planten har en sterk aroma som bevares godt ved tørking.
Bladene og blomstene kan brukes i mat, te og kosmetikk.
Lavendel egner seg også godt som innhold i duftposer
Som kan legges i skuffer og skap for å gi klær 
Og håndklær en frisk duft
Jeg elsker simpelthen å gni bladene litt mellom fingrene
Bare for å nyte duften når jeg er en tur på verandaen.

Lavendel er en gammel medisinplante.

Jeg har lekt litt med urtene mine.
Jeg har klippet, fryst, tørket og laget oljer av dem
Så i år vil hele huset vårt dufte lavendel.

Hår, hud og til massasje.
Matlagingen, som i sukkeret( har et glass med det i)
Blomstene i salater.


Oreganoen er tørket, En litt møysommelig jobb,
Men det er verd det. Så god oregano har vi ikke hatt før
Duften da den ble plukket, tørket og nå i tett boks


Ja, nå er vi her i hus klar for høsten som kommer


Ha en vakker dag alle sammen

2 kommentarer:

  1. Anonym19.8.14

    Åh, så deilig!
    Jeg klarer alltid å ta livet av urtene mine.
    Tror jeg er tunglært - nytter ingenting hva noen forklarer..:)

    Jeg må skynde meg å lage urtesalt, oljer og å fryse ned straks jeg får dem inn av døra.
    Men du har vært kjempeflink, vakre nabo, nyt det og kos deg over den gode jobben du har gjort.

    Ha en skjønn ettermiddag! Klem til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen hjertelig takk, min vakre nabo. Det er kjempe gøy, men den oreganoen var tidskrevende, hehe

      Slett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag