mandag 5. mai 2014

Mosters hane.



Moster hadde en stor, stolt hane som gikk helt løs
En som hun ikke klarte å holde styr på
Hanen trodde han var konge av gården, og alt det den så,
Var verre enn noen som helst sint vakthund.



Han var alltid på vakt for å angripe,
Alt som kom hans vei, jaget han på flukt
Han jaget katten og alle mennesker som kom forbi,
Det var alltid han som bestemte, var alltid på tukt.


Selv min kjære moster og Tønnes ville den bestemme over,
Den trampe føttene og bruset med fjær,
De stakkars gamle hønsene omkring begynte å løpe,
Hver eneste gang de så ham komme dem nær.


Vi naboungene var redde for ham,
Vi holdt øynene åpne vidt åpne da vi gikk forbi, og lettet,
Fuglen trodde han eide alt som var i hans rekkevidde.
Han var en lurvete gammel hane, alle omkring han svettet


En dag jeg kom på besøk til moster
Kom den gamle hanen mot meg igjen fra hagen
Den ville vise meg han var sjefen i området,
Han fikk seg en stor overraskelse denne dagen

Jeg reagerte med å stå helt stille
Og i det den gikk til angrep på meg, kammen var  blodrød,
Knakket jeg den lett i hodet, som i en refleks
Den segnet faktisk om, og jeg trodde den var død


Hanen lå stille noen minutter
Så reiste den seg og ristet litt på halen
Den sjanglet lett bortover, forbi meg uten et blikk
Fra den dagen av, lot den meg være i fred. Tror den var blitt galen

Merkelig hvordan en plutselig husker slike ting


Ønsker dere en fantastisk dag

2 kommentarer:

  1. Anonym5.5.14

    Herlig historie!
    Glem gråværet, ha en fortreffelig mandag min vakre nabo. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Gråværet er på hell, min vakre nabo. Ønsker deg en herlig dag. Klem

      Slett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag