mandag 19. desember 2011

Ordet NEGER er NEGATIVT.


Etter en liten diskusjon om ordet neger, fikk det meg til å gå litt i tenkeboksen. Jeg følte jeg måtte finne mer ut av mine tanker om dette temaet. Jeg hører det blir skrevet ordet neger i skolebøkene enda, og jeg føler for å reagere.
I hele meg ropes det ; Ordet NEGER er NEGATIVT.

Så jeg satte meg til å lese. For å forstå hva det er som gjør at mennesker enda bruker ordet. Om det var bare meg som hadde slike reaksjoner over ordet. Kun meg som følte det var negativt.
Jeg måtte finne ut mer. Lære mer om det.
For å finne ut om øyeblikkelig min reaksjon over ordet.
Jeg er ikke alene om å føle det slik. Jeg er glad jeg satte meg til å lese i dag. Virkelig glad.


Noen bruker å si men det er det de heter,
NEI, NEI, NEI, ropes det inni meg.
Jeg føler for å bli sint. Skikkelig sint.
Jeg mener det er diskreminerende, hatlignende og nedsettende å bruke et slikt ord.
Jeg vil prøve å forklare litt mer.


ORDET Nigger/Neger er ikke et ulovelig ord.
MEN... Det er ansett som en rasistisk ord, et negativt ord, og for de fleste anser det som svært nedlatende til svarte mennesker.

Nigger er det mest eksplosive, ladet ord i det engelske språket. Det er et ord som bærer mer energi enn noen annen. Det er et ord som ikke kan brukes i mange deler av samfunnet. Ingen andre ord i det engelske språket bærer så mye makt som dette ordet. Nigger bringer hat, utestenging, ondskap, frykt og uvitenhet. Nigger er lavmælt, og mange ganger ikke sagt det hele tatt, fordi det bringer alle disse følelsene til overflaten. Nigger bringer frykt til høyttalere og lyttere, forfattere og lesere.

Det er ingen andre rasistisk nedsettende ord som har mer smerte og historisk betydning enn ordet neger. Dette dateres helt tilbake til 1619 når de første afrikanerne ble brakt til Virginia og var slaver.  Negar ordet  ( som det sies i Amerika) utviklet seg til en parallell leksikonsemantisk virkeligheten i engelsk som et resultat av den hvite sørlige uttale av ordet negar til nigger. Hos oss i europa, er navnet neger brukt.

Ordet neger var, og fremdeles brukes som betegnelse om utestenging for afroamerikanere. Under både amerikansk slaveri og Jim Crow kastesystemet av negative stereotype bilder som ble brukt for å skildre afrikanske amerikanere med ordet nigger blir brukt som en aksent. Negative skildringer av afroamerikanere i kommersiell virksomhet og media kan dateres så langt tilbake som 1874. Materielle gjenstander som leker, postkort, askebegre, vaskemiddel bokser og barnebøker alle ble markedsført til det hvite forbruker

I 1917 brukte tobakk selskapene ordet neger som et markedsføringsverktøy.
I 1930-årene var det barnehage rhymes, spillkort og leketøy beregnet for barn som brukte ordet nigger. Den berømte forfatteren  Agatha Christie publiserte en roman som heter : Ten Little niggers som senere ble tilpasset Ten Little Indians, men så sent som 1978 ble kopiert med den originale tittelen og igjen ble produsert.
Barnas små koppesett  ble også solgt med ordet nigger  skrevet på serviset inkludert negative bilder av afroamerikanere. Vuggesanger ble også publisert av musikk selskaper som «You are Just a Little Nigger, Still You'se Mine, All Mine".

Den rasistiske hierarki, som begynte under slaveriet og utvidet til Jim Crow perioden, ble ikke utfordret til Civil Rights Movement. Ordet neger ble deretter brukt til sosiale og historiske kommentarer. Tenåringer så unge som elleve år gammel protesterte for like rettigheter og for ikke å bli kalt nigger. De ble banket opp av politiet, spylt med vann og kastet i fengsel. Selv om det var landemerke Supreme Court Decisions, en svart myndiggjøring bevegelse, har ordet nigger har aldri forsvunnet helt.

Etter en periode i dvale av offentlighetens lys, har ordet neger blitt gjenfødt inn i populærkulturen. På 1970-tallet  vant Richard Pryor en Grammy for sin komedie album, "The Nigger is Crazy", men etter en pilegrimsreise til Afrika, svor Pryor å aldri å bruke ordet igjen.

 I dag, innen Rap musikk er det ofte ( for ofte mener jeg) bruk av ordet nigger / neger, og disse artistene hevder at de bruker ordet som en betegnelse av kjærtegn, men ordet nigger/neger er ofte fremhevet med andre tekster om narkotika, drap, og nedverdigende tekster om kvinner. Noen hevder at ordet aldri kunne bli sett på som et ord av stolthet, men reflekterer en dobbelthet av forvirring i vårt samfunn fordi det ikke er omfattende historie om afroamerikanere i landet.

Kan betydningen av et ord endres basert på hvordan den personen som sier det eller hvordan det blir sagt? I så fall hvordan?

Noen har hevdet at ordet nigger/neger kan være et godt ord, et positivt ord avhengig av gruppen som bruker det. Det virker som om mening, intensjon kan påvirkning av ordet endres avhengig av den kulturelle gruppen som sysselsetter begrepet.
Uansett, har ordet blitt et begrep av kjærtegn for noen afrikanske amerikanere og er ofte hørt i tekstene til populære rap sanger av personer av samme kulturelle gruppe.
Det ble ansatt av komikere som Richard Pryor selv om han senere fordømt bruken av ordet. Nylig brakte ordet nigger i den amerikanske klassiske Mark Twains Adventures of Huckleberry Finn ,debatten til overflaten igjen.


På 1970-tallet, ble begrepet African American som den nye identiteten til dem som forfedre kom til den amerikanske kysten i kjettinger ble lagt til listen over dem som man kunne velge fra. Jeg foretrekker dette, eller som mørkhudet, fordi det gir røtter for mine egne tanker om det. Jeg mener det er mer riktig.
Likevel, det er de som sier at de ikke er afrikansk, delvis på grunn av negative og stereotype sammenslutning av ordet med atferd og tankemønstre som er usiviliserte og utdannet.
La oss snu det.

Hva med å aldri bruke ordet neger / nigger igjen.
Jeg er med ER DU?




2 kommentarer:

  1. Tusen takk for kommentaren. VEldig godt å høre skiltet falt i smak. Fortatt god jul! Signe

    SvarSlett
  2. Anonym21.7.14

    Nei. Har nemlig en fetisj for tabu-ord.

    SvarSlett

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag