mandag 17. juni 2024

I Livets Siste Kvartal




«I livets siste kvartal»


Mange av oss er i det siste kvartalet av livet sitt, og det jeg deler her, deler jeg uten politikk, religion, eller rasekort tanker her. 

Bare milde tanker:


Du vet, tiden har en måte å fange deg, heldigvis er vi usikre på hvor raskt den går.
Det føles som i går at jeg var ung og klar for å starte voksenlivet. På en måte føles det som evigheter siden, og jeg lurer på hvor årene har blitt av. Forduftet liksom.
Jeg vet at jeg levde dem alle.
Jeg husker alle mine håp og drømmer. 

Jeg husker planene jeg la.
Og plutselig, her er jeg i siste kvartal.
Hvordan kom jeg hit så fort?
Hvor har årene blitt av og hvor ble det av ungdommen min?


Jeg kan huske å se på eldre mennesker og tenke på hvor lang tid det vil ta før jeg kommer dit de er. At jeg fortsatt var i ungdommen, at jeg hadde mange år foran meg. På den tiden kunne jeg ikke engang tenke på å være der jeg er nå.
Og likevel, her er jeg.





De fleste av vennene mine er pensjonerte, de har alle grått hår, (uten de som farger det, selvfølgelig) de beveger seg mye saktere enn de gjorde, og når jeg ser på dem, ser jeg eldre mennesker. Noen er i bedre og noen dårligere tilstand enn meg. Men jeg ser den store forskjellen. De er ikke lenger de ungdommelige, bekymringsløse, fulle av livets livsglede.


Akkurat som meg, viser de alderen. Og vi er nå de eldre vi pleide å se på og trodde det fortsatt var et langt stykke unna.

Jeg opplever at i disse dager, det å ta en dusj påvirker pusten nå, og energinivået mitt er så langt fra på topp. 

En ettermiddagslur er ikke bare en godbit, det har blitt en liten «nødvendighet.» Og hvis jeg ikke gjør det, kan jeg finne meg selv i å sovne i den samme stolen som jeg begynte å lese eller se på TV i.



Nå har jeg gått inn i denne nye sesongen av livet mitt, totalt uforberedt på ubehag, plager og smerter, tap av energi og styrke og evne til å gjøre det jeg kunne, men noen ganger ikke. 

Jeg vet i hvert fall at selv om jeg er inne i det siste kvarteret og jeg ikke aner hvor lenge dette kvarteret vil vare, når tiden min på jorden er over, venter et nytt eventyr også.


Ja, jeg har ting jeg skulle ønske jeg aldri hadde gjort. Likevel så takknemlig for de jeg gjorde. Det er alt i en levetid.
Og hvis du ikke er i siste kvartal ennå, vil jeg minne deg på at det kommer raskere enn du kunne forutse. Gjør de tingene du fortsatt vil gjøre så snart som mulig. Ikke utsett. Livet går på raske bein.
Gjør i dag det du kan.
Det er ikke noe løfte om at vi alle vil se årstidene i livet. Lev for i dag. For nå.
Si ordene til de du elsker. Ofte.



Forhåpentligvis vil noen sette pris på tingene du gjorde for dem. Og hvis de ikke gjør det, er det også greit.
Livet er virkelig en gave. Bare vær glad. Det er tross alt ditt valg.
Og husk at helse er en skatt, ikke rikdom, gull og sølv, eiendom eller banksaldoen din.
Du tror kanskje at det er best å gå ut, men tro meg – det er bedre å komme hjem.


Du kan glemme navn og det er greit, for noen har allerede glemt at de kjente deg.
Tingene du brydde deg om tidligere, kan du miste interessen for.
Hvis du sovner i favorittstolen din, bli der.
Å bli eldre er fantastisk. Det er behagelig. Den er full av minner som du aldri blir lei av. Det er en absolutt skatt.
Ta vare på deg selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Håper dere legger igjen en kommentar. Ha en flott dag